1 December – Årets överraskning och besvikelse

os

Vi gjorde det förra året, och det vore ruttet ifall vi inte gjorde det iår igen! Nästan varje dag fram till nyår kommer vi i samarbete med Sveriges vassaste spelbloggar och Spelkriget.se som värd att plocka ut årets bästa spel i diverse kategorier. Vi på Kraid kommer inte att bara ha en kategorivinnare, utan de skribenter inom bloggen som vill, kommer att få förmedla sin åsikt. När vi väl börjar räkna ner till Årets bästa spel kommer vi dock att ha en vinnare per dag. Klicka på Läs mer för att ta det av dagens vinnare!

Årets överraskningar

JUST DANCE 3 // Jag var en sucker för gitarrspelen när det begav sig för några år sedan och rockade hårt på expert. Förutom brasiliansk kampsport med dansanta inslag är dans dock inte min kopp te. Jag var väl sådär sugen på att recensera Just Dance 3 när det damp ner i brevlådan, men oj vad jag ändrade mig kvickt! Jag tänkte bara prova några låtar, och innan jag visste ordet av stod jag genomsvettig mitt på vardagsrumsgolvet en timme senare. Jag har återvänt till spelet flera gånger under hösten när träningen uteblivit eller när polarna kommit över på fest. Helt galet tokroligt, och tar inte sig självt på speciellt stort allvar. // Niklas Sintorn

MORTAL KOMBAT // Jag var runt 10 år då jag fann arkadkabinettet som förändrade mitt liv. Det såg så verkligt ut, och det va så otroligt mycket blod att man nästan imploderade av awsumness! Jag pratar givitvis om Mortal Kombat, spelet som på alla plan var både snyggare, roligare och framför allt häftigare än ultrarivalen Street Fighter II! Efter tredje delen i serien hände dock något. Fick Midway Games aldrig tillräckligt stor budget? Tappade dom stinget helt? För allt som släpptes med bokstäverna Mortal Kombat inkluderat var ren skit. Fram tills April 2011. Efter fem totala misslyckanden i huvudserien var det dags för nummer nio som verkligen tog världen med storm! De har lyckats med allt. Story, gameplay, grafik och online sitter som en smäck, och återigen sitter jag som ett litet barn på julafton och småfnittrar åt alla överbrutala fatalitys. // Henrik Häägg

Övriga åsikter // Marcus Olsson Ace Combat: Assault Horizon // Joel Persson Bulletstorm // Chris Jonasson Anthill // Linus Svensson Tintin: The secret of the Unicorn

 

Årets besvikelser

RAGE // Quake är enligt mig den bästa multiplayershootern någonsin och jag såg så himla mycket fram emot att få en äkta Id Software-upplevelse i första person i Rage. Och visst var singelplayerläget helt okej, om än repetitivt. Snygg var det ju så in i helvete. Men allvarligt talat, Id… Var fan är deathmatch-läget? Bilkörningen var väl okej, men lämna det åt utvecklare som är experter på det. Det ni gör bäst i världen är tät multiplayer-action i första person, men ni sumpade världens chans. // Niklas Sintorn

DUKE NUKEM FOREVER // Jag kan inte i ord beskriva hur besviken jag är på Duke Nukem Forever. Att efter 15 års utveckling ge ut sån här dynga är för mig en gåta. Dock så var kanske inte föregående spel som släpptes 1996 så bra heller, men då var det rätt i tiden. När spelet släpptes så fanns det ju ingen vidare konkurrens att tala om, så en succé va ju ofrånkomlig. Näe, Dukes tid är förbi och hans rätta plats just nu är i soptunnan. // Henrik Häägg

Övriga åsikter // Marcus Olsson Dragon Age II // Joel Persson LA Noire // Chris Jonasson Battlefield 3 // Linus Svensson Brink