Vi gjorde det förra året, och det vore ruttet ifall vi inte gjorde det iår igen! Nästan varje dag fram till nyår kommer vi i samarbete med Sveriges vassaste spelbloggar och Spelkriget.se som värd att plocka ut årets bästa spel i diverse kategorier. Vi på Kraid kommer inte att bara ha en kategorivinnare, utan de skribenter inom bloggen som vill, kommer att få förmedla sin åsikt. När vi väl börjar räkna ner till Årets bästa spel kommer vi dock att ha en vinnare per dag. Klicka på Läs mer för att ta det av dagens vinnare!
Årets överraskningar
JUST DANCE 3 // Jag var en sucker för gitarrspelen när det begav sig för några år sedan och rockade hårt på expert. Förutom brasiliansk kampsport med dansanta inslag är dans dock inte min kopp te. Jag var väl sådär sugen på att recensera Just Dance 3 när det damp ner i brevlådan, men oj vad jag ändrade mig kvickt! Jag tänkte bara prova några låtar, och innan jag visste ordet av stod jag genomsvettig mitt på vardagsrumsgolvet en timme senare. Jag har återvänt till spelet flera gånger under hösten när träningen uteblivit eller när polarna kommit över på fest. Helt galet tokroligt, och tar inte sig självt på speciellt stort allvar. // Niklas Sintorn
MORTAL KOMBAT // Jag var runt 10 år då jag fann arkadkabinettet som förändrade mitt liv. Det såg så verkligt ut, och det va så otroligt mycket blod att man nästan imploderade av awsumness! Jag pratar givitvis om Mortal Kombat, spelet som på alla plan var både snyggare, roligare och framför allt häftigare än ultrarivalen Street Fighter II! Efter tredje delen i serien hände dock något. Fick Midway Games aldrig tillräckligt stor budget? Tappade dom stinget helt? För allt som släpptes med bokstäverna Mortal Kombat inkluderat var ren skit. Fram tills April 2011. Efter fem totala misslyckanden i huvudserien var det dags för nummer nio som verkligen tog världen med storm! De har lyckats med allt. Story, gameplay, grafik och online sitter som en smäck, och återigen sitter jag som ett litet barn på julafton och småfnittrar åt alla överbrutala fatalitys. // Henrik Häägg
Övriga åsikter // Marcus Olsson Ace Combat: Assault Horizon // Joel Persson Bulletstorm // Chris Jonasson Anthill // Linus Svensson Tintin: The secret of the Unicorn
Årets besvikelser
RAGE // Quake är enligt mig den bästa multiplayershootern någonsin och jag såg så himla mycket fram emot att få en äkta Id Software-upplevelse i första person i Rage. Och visst var singelplayerläget helt okej, om än repetitivt. Snygg var det ju så in i helvete. Men allvarligt talat, Id… Var fan är deathmatch-läget? Bilkörningen var väl okej, men lämna det åt utvecklare som är experter på det. Det ni gör bäst i världen är tät multiplayer-action i första person, men ni sumpade världens chans. // Niklas Sintorn
DUKE NUKEM FOREVER // Jag kan inte i ord beskriva hur besviken jag är på Duke Nukem Forever. Att efter 15 års utveckling ge ut sån här dynga är för mig en gåta. Dock så var kanske inte föregående spel som släpptes 1996 så bra heller, men då var det rätt i tiden. När spelet släpptes så fanns det ju ingen vidare konkurrens att tala om, så en succé va ju ofrånkomlig. Näe, Dukes tid är förbi och hans rätta plats just nu är i soptunnan. // Henrik Häägg
Övriga åsikter // Marcus Olsson Dragon Age II // Joel Persson LA Noire // Chris Jonasson Battlefield 3 // Linus Svensson Brink
Ina
Får man inte skylla sig själv om man förväntar sig något av Duke Nukem? ;)
Blev lite orolig när jag läste “RAGE” men när jag insåg att det mest handlade om MP så pustade jag ut :D Det skiter jag nämligen fullständigt i! :D
Henrik Häägg
Jag förväntade mig att det skulle vara så dåligt och idiotiskt att det i slutändan skulle bli bra! Men de va så dåligt att de blev dåligt :) Kul att du är tillbaks btw!! Fast du kanske smygläser lite till o från?
Henrik Häägg bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48
Ina
Haha, jaa så kan man ju se på det ;P
Jag har varit här och lurkat hela tiden jo ^^ Bara haft en kommentarsvacka. Men nu jädrar ska GotY-inläggen kommenteras (och förhoppningsvis annat efter det också)! :D
Bestefar
Jag gillar Sverker Olofsson-slutet på Duke!!
Henrik Häägg
Är det så, är det så??!?! ;D
Henrik Häägg bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48
Aftonstjaerna
Ja, jag hoppade också till lite vid ordet Rage. ID Software är ju lite som husgudar här hemma hos mig tillsammans med Bluebyte, Firaxis och Bullfrog ;)
Multiplayern har jag inte testat ännu, men är mitt uppe i singleplayerspelet vilket jag älskar. Det har den där rätta ID Softwarekänslan när det kommer till just spelkänslan. Finns inget jag skulle vilja ändra på där. Sedan så längtar man ju verkligen efter ett Doom 4 i den nya motorn, det lär bli grymt underhållande!
Aftonstjaerna bloggade nyligen – Årets överraskning
Henrik Häägg
Kollade på en Q & A med Carmack där en frågade om dom kommer använda samma grafikmotor till Doom 4 som till RAGE. Carmack bara fnös till och konstaterade att motorn till Doom 4 kommer vara fan så mycket bättre/snyggare! Det bådar gott! Förövrigt, ID-spel spelar man INTE med Xbox-kontroll! ;)
Henrik Häägg bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48
Sme4gol
Vill bara hålla med ovanstående kommentarer om Rage, underbart spel. Inte testat MP men det verkar ju som att jag slipper det nu =)
Mattias
Hehe, ja Duke Nukem Forever hade jag helt förträngt. Förskräckligt spel det lilla jag testade. Besvikelse är väl knappast tillräckligt. För vad hade man förväntat sig egentligen, men ändå som ni säger 15 år!!! Årets skräp.
Mattias bloggade nyligen – GOTY 2011: Årets överraskning och besvikelse
Henrik Häägg
Inte ens värd att ta upp plats i min soptunna! :)
Henrik Häägg bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48
David Grundström
Har faktiskt inte spelat någon av de headlinande titlarna, men skulle nog ändå aldrig våga spela Duke Nukem Forever eller Rage. Känns som utvecklare och titlar som hör hemma i ett annat årtionde.
David Grundström bloggade nyligen – Årets Spel 2011 – Årets överraskning och årets besvikelse
Peter Ahonen
Håller med om Rage, väldigt tråkigt. Anledningen att jag själv inte ger det en listplats är att det var en obemärkt besvikelse. När det släpptes köpte jag det med tanken “Just ja, Rage, men det kan väl ändå vara något?”. Sen spelade jag några timmar och kände “Jaha…?”. Sen var det inte så mycket mer med det. Kanske är ännu värre iofs, att vara en besvikelse ingen reflekterar särskilt mycket över. :)
Peter Ahonen bloggade nyligen – GOTY 2011: Årets överraskningar och besvikelser.
Robert
Blev lite överraskad att en av årets överraskningar var Dance Central 3. Hade inte förväntat mig att någon skulle ta upp det spelet alls. Har inte spelat det själv dock, så kan inte uttrycka min åsikt kring det spelet. Tycker faktiskt att det är roligt att min “tippning” inte var helt spot-on. Annars tycker jag att allt verkar stämma överens med hur jag trodde att de flesta skulle skriva.
Robert bloggade nyligen – Angående BLOGGOTY11
Holmberg
Kul med 2 överraskningstitlar som jag inte sett någon annan stans och iofs inte spelat heller :) Så jag låter bli att säga något om dem. Rage har jag inte heller testat..
Men Duke Nukem alltså.. Jag förstår besvikelsen om man räknar med att få ett spel där de 15 åren motsvarar faktiskt effektiv utvecklingstid (sådär som andra behöver 2-3 år för sina spel). Men verkligheten var ju att ingen fått iordning Duke på 15 år.. inte att det utvecklats i 15 år.
Själv förväntade jag mig att få det spelet jag inte fick då 97 eller när det var som Duke Nukem 4ever skulle ha släppts. I det ljuset var det ju iaf lite snyggare. Så man ska nog inte se Duke som ett 2011-spel utan som ett 97-spel som inte blev publikt förrän 2011.
Sen måste jag säga att även om det tekniskt sett fanns mycket att anmärka på spelet så var kampanjen ändå lite roligare än random militärshooter…
Holmberg bloggade nyligen – Årets Överraskning och Besvikelse
Henrik Häägg
Hela historien kan du läsa här > http://arstechnica.com/gaming/news/2010/09/the-death-and-rebirth-of-duke-nukem-forever-a-history.ars
Ganska kul läsning faktiskt :) Faktum är att dom har väl utvecklat hur många Duke-spel som helst under dessa 15 år, men chefen för 3DRealms, George Broussard blev aldrig riktigt nöjd.
Henrik Häägg bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48
Aldo Sartori
Härligt att se våran besvikelse-runner up på eran besvikelsekategori. Rage var ju bara så förbaskat stenålder i sin spelmekanik att jag blev frustrerad över att en spelstudio kan vara så dålig på att ta till sig av genrens utveckling sedan 90-talet.
Duke Nukem Forever funderade vi också på att ha med som besvikelse innan vi insåg att ingen egentligen haft höga förväntningar på spelet, bara att vi inte trodde det skulle vara SÅ dåligt som det blev. Egentligen kanske det är en sorts överraskning :D
Aldo Sartori bloggade nyligen – Spelkalendern lucka 1 – Årets överraskning/besvikelse
Niklas Sintorn
Trodde jag skulle få massa skit för att sätta Rage som besvikelse, men det var inte så mycket annat än ett löjligt snyggt spel med stundtals underhållande action. Hur kul var det att alla side-quests tvingade en att springa igenom samma banor en gång till, liksom?
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Spelsidan i City v.48