De senaste åren har zombies varit lika endemiska i spelvärlden som tribaltatatueringar i svanken på Ullareds klientel. De odöda hjärnsubstansknarkarna smyger sig runt i vart och vartannat spel nuförtiden och verkar alltid ge det drabbade spelet eller DLC-läget beskrivningen “skräck”. De har på många sätt blivit ikoniska för spelskräck. Men har de blivit det för att de är skräckinjagande och, än viktigare, är de ens skräckinjagande?
Mycket har tyckts och tänkts om spelzombies de senaste åren och det här är inte en text skriven för att spy galla över dem eller för att informera hela internet om att jag är trött på dem. Det jag vänder mig emot är att zombies antas höra hemma i skräckspel och att det ofta är de som är är skräcken i skräckspelen.
Men vad är egentligen skillnaden mellan när en föredetta människa rusar emot dig för att döda dig och när en livs levande människa rusar emot dig i samma syfte
Jag ser inte det läskiga i zombies om jag ska vara ärlig. Visst, de är ute efter dig, suktande efter din hjärna och ditt liv. De är kalla döingar som går igen. Men när allt kommer omkring, vad är skillnaden mot en goomba? Den är, om möjligt fulare, ute efter dig och du dör om den får tag i dig. Zombies skiljer sig inte speciellt mycket från de flesta fiender i spel på det planet. Skillnaden är väl deras mänsklighet, eller kanske deras svunna mänsklighet. Men vad är egentligen skillnaden mellan när en föredetta människa rusar emot dig för att döda dig och när en livs levande människa rusar emot dig i samma syfte? Intet, min vän, intet!
Det som verkligen definierar en bra skräckfiende är att den följer med dig efteråt, när du stängt av spelet. När du släcker lyset och du lägger dig för att sova, poppar fienden upp i huvudet på dig. När du hör en knäppning i golvet sent på kvällen tänker du instinktivt på fienden. Det är för mig en skräckinjagande fiende. En som tar sig in i ditt huvud och stannar där. Det köttätande spöket man träffar i på källarvåningen i Amnesia är en sådan fiende. Mask of the Divine i Anna är en sådan fiende. Slenderman är den vidrigaste av alla sådana fiender. Men zombies? De stängs av när spelet stängs av.
Den avgörande skillnaden mellan zombies och de riktigt lyckade skäckfienderna är att de som verkligen är obehagliga, och fortsätter att vara obehagliga efter att spelet är avstängt. Zombies går att kontrollera. De går att se, oskadliggöra och du kan enkelt fly från dem. Källarspöket, Mask of the Divine och Slenderman är oförutsägbara, övernaturliga och är nästan omöjliga att komma undan. De kan dyka upp närsomhelst och varsomhelst och allt du kan göra är att springa för att hålla dig vid liv, åtminstone för stunden. De ingjuter en helt annan sorts skräck, en mer påtaglig sådan, medan zombier i princip är goombas med annan design.
Johan H
Håller faktiskt delvis med, dock i min åsikt beror detta på den hollywood versionen av zombies folk tänker på, den som vi utsätts för med andra ord. Vilket är lite synd… då många av de gamla myter och legender om zombies som finns faktiskt är rätt intressanta och skulle kunna utvecklas väldigt väl i ett spel för att få just den där krypande kalla kårar känslan som stannar kvar.
blutt
OH NO, YOU DIDNT?
Sen när skriver man “PÅ” Ullared? Säger man På Göteborg också? Eller kanske på Stockholm? I Orust, På Uppsala??
HAAAAAAAA! Rättstavaren blev rättstavad, ÄNTLIGEN! :D
Läser resten av texten sen btw, har inte glasögonen på :)
Niclas de Faire
Haha, där högg du i sten, som de säger i Bröderna Lejonhjärta! Jag skrev “Ullared” i betydelsen ‘varuhuset Gekås’, såsom den stora massan benämner schabraket. Alltså enligt samma logik som “jag är på NK” eller “på Konsum”. Rätt av mig, alltså.
På med glasögonen ditt gamla åbäke och läs färdigt texten!
Henrik Häägg
Eftersom varuhuset heter Gekås Ullared, så finns det inget som heter “på Ullared”. På Gekås Ullared kan du vara, men aldrig på Ullared!
Saxat från wikipedia:
Ullared är en tätort i Falkenbergs kommun och kyrkbyn i Ullareds socken i Hallands län.
Ullared ligger cirka 30 km nordost om Falkenberg vid länsväg 154 och lika långt öster om Varberg vid länsväg 153.
Alltså, Ullared är en tätort som man befinner sig I, och inte PÅ!
Alla säger fel fel fel.
Det finns inget sätt att slingra dig ur detta Niclas, det är bara svälja stoltheten och rätta felet!
Säger du “Domma” istället “Dom” också eller? :)
Niclas de Faire
Som förklarat, Henke, för alla utanför Halland avser man Gekås när man säger Ullared. Du vet precis vad jag menar, sluta försöka sätta dit mig medelst lokalpatriotism ;)
Henrik Häägg
Spelar ingen roll vad man avser, utan vad som är rätt. Skulle man skriva/prata efter vad alla avser så hade det blivit språk-kaos, och det vet du!
Marcus Olsson
Haha, vilken Ullaredspatriot du var då =)
För “alla oss andra” är Ullared = Gekås – de flesta vet inte ens att Ullared är en plats, utan att det helt enkelt är ett varuhus.
Henrik Häägg
Du anar inte! Jobbade där i 2 år, och är så jävla trött på folk som envisas om att säga “Jag är på Ullared och handlar”. Det låter och är bara så jäkla fel. Från grunden hette det ju bara Gekås, och anledningen att dom lagt till ULLARED i stortext, är ju helt enkelt för att folk är pantade som inte fattar att Ullared är en by, och inte butiken!
Det är nästan skottpengar på uttrycket! Och det överasskar mig att tom Niclas har fallit för det, Sveriges absolut värsta språknazi!
Henrik Häägg
Håller med helt och hållet! Det finns absolut inget skräckinjagande med Zombies egentligen. Zombies har bara blivit en dålig ursäkt för att man ska kunna ha ihjäl så många “människor” som möjligt utan att gammelmedia ska anse spelet som farligt för hälsan. Skulle man tex fylla Grand Theft Autos gator med Zombies, så hade detta spel aldrig uppmärksammats i media. Samma sak med flygplats-scenen i Modern Warfare 2. Hade man haft människor i Dead Rising, så hade nog detta spel aldrig sett ljuset.
Lasselelle
Människor i dead rising hade varit helt jävla crazy. Tänk pressuppbådet på den! :D
Henrik Häägg
Haha, precis! Tillsätt lite hudmögel så är det ok att slakta hur många man vill!
Niclas de Faire
Haha, sicket ord, “hudmögel”! xD
Niclas de Faire
Haha, ungefär som flygplatsscenen i CoD 4, skulle jag tro, fast med mer tårar tandagnisslan och istället för krav på att man ska kunna skippa banan så skulle moralkärringarna kräva en funktion med vilken man kan skippa hela spelet :-p