Hands on med Wii U – eller hur jag förstörde legendens dag

Gamexheader

Tredje dagen av Gamex 2012 är igång. Jag är sent på plats, och lagom trött efter alldeles för många öl och på tok för lite sömn. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att berätta om något som hände i går. Nämligen mitt möte med Tobias Bjarneby. Egentligen borde det här inlägget handla om hur vi var i Nintendos VIP-rum och provade den slutgiltiga koden av Nintendoland och New Super Mario Bros. U, men det är mindre intressant än mötet med legenden.

Den som inte vet vem Tobias Bjarneby är har förmodligen aldrig läst något som skrivits om spel på svenska. När jag var en liten liten grabb satt jag hemma hos min vän Erik och tittade tillsammans med honom på när hans storebror spelade Kid Icarus, Zelda och Punch Out. När vi inte satt och hoppades på att få spela läste vi Nintendo Magasinet. I den alltid lika seriösa och inte alls Nintendovänliga tidningen skrev en herre vid namn Tobias Bjarneby. Han gick senare vidare till Super Power och Super Play och är i dag chefredaktör på LEVEL.

Det var alltså med Sveriges mesta speljournalist vi fick dela Nintendos VIP-rum. När det var dags för New Super Mario Bros. U greppade vi varsin kontroll och jag tänkte att nu, nu jäklar måste jag spela så bra jag bara kan. Bjarneby måste ju vara bäst i världen på tv-spel, intalade jag mig. Snubben har ju, enligt egen utsago, klarat första Super Mario Bros. på sju minuter. Men icke. Det hela artade sig så illa att jag på något vänster hela tiden sprang lite framför honom och stal alla hans power ups. Vid något tillfälle råkade jag till och med plocka upp Luigi som han spelade och kasta ner honom i ett hål.

Jag kan nu stoltsera med att jag effektivt förstörde Tobias Bjarnebys upplevelse av New Super Mario Bros. U.

Kort och gott, jag kan nu stoltsera med att jag effektivt förstörde Tobias Bjarnebys upplevelse av New Super Mario Bros. U. Kanske inte det jag hoppades på i mitt första möte med legendaren, men okej. Förlåt!

(Also, Nintendoland är sjukt kul och mycket roligare att spela än vad det såg ut från E3-demon.)

(Also 2, Nintendo behöver ingen reklamkampanj för Wii U. Det räcker att säga “Mario i HD”. Så. Jävla. Fett!)