Det finns en fråga som delar oss gamers i två läger. Antingen är man med, eller så är man mot, och ibland måste två gamers från de olika lägren slåss till döden för att bevisa att just deras sida är den bästa. Jag snackar självklart om kamerakontrollens inverterande eller icke-inverterande. Spelare som Tommy och Malin på Svampriket är militanta inverterare, medan jag själv oftast spelar “regular”, flygspel undantaget.
Inverterad styrning är för vissa lika självklart som icke-inverterad är för andra.
Inverterad styrning är för vissa lika självklart som icke-inverterad är för andra. En del hävdar att man måste tänka på vilket håll man vinklar huvudet för att titta upp eller ner, men personligen för jag helst spaken uppåt när jag vill se uppåt. Hur som helst är spel där inställningen inte går att ändra förkastliga.
När jag här om dagen började på första spelet i Ratchet & Clank Trilogy HD fick jag en smärre chock. Där var nämligen styrningen inverterad från början, och jag var tvungen att ändra det första jag gjorde. Vad jag också lade märke till var att även x-axeln var inverterad, alltså att höger blev vänster och vice versa. Det känns väl kanske naturligt att den är inverterad när även y-axeln är det. Men vad jag undrar är varför man ofta kan välja att ändra båda axlarna individuellt av varandra. Finns det någon där ute som spelar med “vanlig” y-axel och inverterad x-axel eller tvärt om? Hur funkar den personens sinne för riktning och rörelse, och vad rör sig i dennes hjärna?
Spelar du, eller någon du känner med “fel” inställning på x-axeln, alltså i sidled? Hör av dig, för jag vill gärna se vad det är för knasiga människor som spelar så.
Pontus
Hej, jag lämnar en grym kommentar.
Niklas! Det är lika självklart att invertera y-axeln i spel som att öppna munnen när man äter. Men angående din fråga om x-axeln så har jag för mig om att kamerakontrollerna i just Ratchet & Clank gagnades av en inverterad horisontell axel, medan det i princip i alla andra spel blir onaturligt och bajsigt. Anledningen är att du helt enkelt vill se vad som finns till vänster när du trycker spaken åt vänster, och nej, det gäller inte för y-axeln. I Ratchet & Clank kunde du dock tänka på ett annat sätt, nämligen att det du kontrollerade var “kameran” som följer karaktären, inte deras synfält i sig. Ställde man bara om hjärnan till att tänka så fungerade det utmärkt.
Lasselelle
själv kör jag ickeinverterad. Varenda flygplan jag lfyger i varenda spel måste dock ha bakåt-uppåt annars blir det helt skevt.
Kim
Men hur kommer det sig att man Alltid överskjuter när man inte vet om att inställningen på axeln inte är den man är van vid? Varje gång jag spelat ett FPS-spel med “fel” inställning och jag ska kika på något intressant strax under ögonhöjd springer jag plötsligt runt och stirrar så högt upp i taket jag bara kan.
Kim
Förövrigt kör jag icke-inverterat, men har växlat periodvis ett par gånger under mitt liv.
Quid
Jag spelade FPS med inverterad y-axel förr, men efter alla åren i World of Warcraft så går det inte längre. Att folk skulle vända på x-axeln har jag aldrig hört talas om, däremot kände jag en kille som spelade SNES med kontrollen bak och fram :)
Quid bloggade nyligen – Räkmacka och spelabstinens
Peter Ahonen
Det enda spel jag kan tänka mig där inverterad X-axel skulle vara motiverat är Backa-Med-Släp Turismo.