I dag blev jag tipsad om den här tråden på Gameplayers forum. Om du inte är sugen på att läsa handlar den om retrospelbutiken.se och att man på butikens sajt kan skicka in sina egna recensioner av spel, precis som man kan göra på många andra sajter. Till skillnad från andra sajter får användaren ett så kallat Retro-point. Varje Retro-point är värt tio kronor i sajtens spelshop. Enkelt förklarat får du alltså tio kronor i pröjs för recension du publicerar på retrospelbutiken.se.
Det kan låta hur bra som helst, folk får betalt för sina recensioner OCH får en chans att öva sig i spelkritik.
Trådskaparen på Gameplayer tycker att det är ett jättebra sätt att tjäna pengar på, och att det “belönar gamers som drömmer om att skriva för en speltidning i framtiden”. Det kan låta hur bra som helst, folk får betalt för sina recensioner OCH får en chans att öva sig i spelkritik.
Varför tycker jag detta är dåligt? Jo, kvantitet före kvalitet helt enkelt. Flertalet Gameplayer-medlemmar har svarat i tråden att de tycker det är en skitbra grej, och att tio spänn för en recension minsann inte alls är så illa pinkat. Trådskaparen skriver också att hen “satt igår och skrev ihop ett trettiotal kortare recensioner”. Really? 30 recensioner på en kväll? Gör det mig till en ond människa om jag tar för givet att det inte är 30 lysande recensioner?
Att skriva recensioner för spel på sajter är ett jättebra sätt att öva sitt skrivande och sitt kritiska tänkande. Det är en chans att få sina texter lästa av andra och kanske till och med få feedback på dem. Men att hetsskriva recensioner av alla spel man spelat utan att tänka igenom, utan bara sätta en femma på det man gillar, en etta på det man inte gillar och en trea på spel som är sådär, för att spara några kronor på nästa spel är ingen bra idé. En bra spelkritiker skriver inte för att få gratis spel, eller ens för att få betalt. En bra spelkritiker skriver för att hen älskar spel och vill dela med sig av sina spelupplevelser till andra. Om man sedan får gratis spel eller betalt är det en ren bonus, och något av en dröm.
Mitt råd till dig som vill bli spelrecensent är som följer. Skriv för att du själv tycker det är roligt, inte för att samla poäng för att få billigare spel. Och framför allt: blir du så duktig att någon vill betala dig för en recension, se för guds skull till att få bra mycket mer betalt än tio spänn för den!
Alexander Cederholm
Jag kunde ju inte hålla med mer. Kvalitet är vad som gör att man sticker ut. Jag vet inte vilken standard denna site har men eftersom de inte är en redaktionell sida så bryr dom sig förmodligen inte. Dom kanske borde slängt in ett krav på antal ord/tecken så man tvingar fram substans?
Historien förtäljer ju inte heller hur långa recensionerna är. Korta är ordvalet som används. Betyder det en halv A4? Eller en recension av Metro/City-storlek (som du Niklas borde vara väl bekant med) för i så fall så ja… då har dom nog skapat sig ett problem. Vad betyder egentligen en substanslös recension? Är den värd att läsa eller kunde man lika gärna nöja sig med att visa en till fem stjärnor?
De som skriver för det här är inte ute efter att kritisera spel, de är ute efter att tjäna snabb kosing. Det känns rätt uppenbart. Så jag tror inte det rör sig om riktigt samma människor du riktar din vädjan mot.
Niklas Sintorn
Jag får nästan en känsla av att sajten känner att mycket användargenererat innehåll automatiskt är bra. Fast i grund och botten är det nog bara ett knep att få nya kunder, eftersom de först och främst är en onlinebutik.
De recensioner jag har kollat på sajten är av samma typ som användare brukar skriva på exempelvis Loading, Gameplayer eller Gamereactor. Med andra ord, lite längre än de vi skriver i City, men oftast inte speciellt långa alls. Och att recensera ett spel på så få tecken är riktigt svårt. Att kunna få substans i 400 tecken är något av det klurigaste jag har gjort, men väldigt bra träning. :)
Jag fick tipset av en bekant till mig som är 12 år gammal och hänger mycket på sajter som Gamereactor och liknande, och han verkade tycka att det var hur bra som helst för folk som vill skriva om spel. Fast många i den åldern tror nog att “skriva om spel” är något glassigt lyxjobb och att det bara är att spela spelet och sedan skriva ner vad man tyckte.
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Den korta flykten
Sebastian Åkerberg
Det låter som en lite sämre variant av ett system som en sida för prisjämföring hade tidigare (det kanske de fortfarande har), där sidan varje månaden korade den bästa recensionen inom olika kategorier och sedan belönade personen bakom den. Nu hade det sina egna problem, främst i och med att sidan i frågan (Prisjakt? Pricerunner? Något sådant) var så bred i sitt utbud av varor att belöningarna – som oftast bestod av presentkort på olika tjänster – kändes helt random. Man fick inte ett presentkort på något spelrelaterat om man skrev en recension på ett spel (eller på litteratur om man reccade en bok, osv), utan man kunde få ett presentkort för precis vadsomhelst. Jag vann en gång och fick då rabatt på filmframkallning, vilket jag hade absolut noll nytta av. Jag kunde inte ens ge bort det till någon, eftersom alla jag kände precis som jag gått över till att hantera sina bilder digitalt. Efter det kändes det inte riktigt värt att lägga ned tid på vidare recenserande.
Det är en knepig balansgång, både när det kommer till de faktiska priserna man bör dela ut och gällande omfattningen i vilket man bör dela ut dem. Jag skulle själv vara intresserad av en sorts hybrid av de två systemen, där de bästa belönas med någon relevant pris. Det skulle vara intressant att se vad det skulle få för effekt på användarrecensionerna. Där skulle man ju ha en faktisk morot, både för oerfarna wannabe-spelskribenter och oss andra som kanske bara tycker att det vore värt att pröva att få lite rabatt på det där spelet man suktar efter men som man känner är liiiite för dyrt.
Sebastian Åkerberg bloggade nyligen – Egress, del 2: Frågan som aldrig får ställas