Det går knappt i ord beskriva min halvt sjuka hängivenhet till Blizzard, och hur jag alltid stått på deras sida i med och motvind. Helt ovetande om deras tidiga existens som Silicon & Sinapse, så var jag även ett stort fan av deras första releaser till Super Nintendo när det begav sig på tidigt 90-tal. Och jag vet att jag inte är ensam. Miljontals fans världen över har Blizzard som deras husgudar när det kommer till spel, men oj vad endast en release kan förändra ens uppfattning fort. Ända sen 2008 har Blizzard verkligen hypat sönder Diablo 3, och per automatik så litar man ju på dom till 100% med sitt i princip fläckfria förflutna. Men en framgångs-saga har tydligen alltid ett slut.
Med Diablo 3 har verkligen Blizzard tagit sig vatten över huvudet, och skadat sitt rykte för all framtid. Dom har med all rätt kaxat om att Diablo 3 endast ska spelas via internet, och man knyter alltså även Singleplayer till deras servrar. Visst, det för med sig MÅNGA fördelar spelmässigt, men nackdelarna har tyvärr övertaget i skrivande stund. Man har tagit det osäkra före det säkra och lagt alldeles för lite pengar på serverkraft. Ett scenario som troligtvis krasats sönder av alldeles för många ekonomer och alldeles för få tekniker.
man har suttit och byggt upp ett loot-system där Blizzard ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt
Jag tror inte att det finns någon som minns den 15 Maj som något trevligt och välkommande och Blizzard visade alltså att man inte ens behövde logga in och spela, för att hamna i helvetet. I timtals försökte folk logga in, men möttes endast av en text som i nuläget kultförklarats världen över, Error 37. Och detta är alltså inte något som endast förekommit i samband med releasen, utan nu, efter 17 dagar så dyker meddelandet upp, titt som tätt.
VAD I H*LVETE BLIZZARD?? Hur mycket pengar badar ni inte i? Hade det inte varit på sin plats att skippa skumpan, och lägga lite extra energi och kulor på att verkligen ta itu med de massiva problemen ni verkligen har? Inte nog med att Error 37 och Error 73 kissar i ens ansikte dagligen, Auction House har också den senaste veckan varit helt oanvändbart, med “Failed Transaction” och enorma lagg-svackor. Detta har medfört att jag har missat en hel del viktig loot för min karaktärs långsamma välfärd igenom Inferno. Information är ni också jäkligt sparsamma med numera. Verkar som era community-managers har glömt sina användaruppgifter till forumet helt plötsligt?
Blizzard stavas numera GIRIGHET
Medan jag håller på att klaga på det företag som jag förr ville skulle föda mina barn, så kan jag lika gärna fortsätta. Diablo’s grundsten har ju alltid varit looten. Och det finns ju alltid ett script som bestämmer vem/var/hur loot ska fördelas. Ta min karakär som exempel, jag spelar Barbarian. Hela jääävla tiden droppar dessa crossbows, quivers, knogjärn och Trollkarlshattar. Alltså saker som jag inte kan använda. Och alla andra klasser lider av precis samma symptom. Visst, spelar man i stora grupper, så kan man ju fördela looten sinsemellan, men det är ju inte alltid man spelar med vänner.
Detta har gjort att min hjärn-knöl har tänkt efter lite. Man har alltså INTE suttit vid ritbordet, och tänkt ut en balanserad drop-rate som gynnar spelaren så mycket som möjligt, utan man har suttit och byggt upp ett loot-system där Blizzard ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Åter igen har dessa ekonomer bitit av ytterligare ett huvud, även kallad trovärdighet. Som ni alla kanske redan vet, så kommer Blizzard i Juni lansera Auktion House där man kommer köpa utrustning för RIKTIGA pengar. Och vad gör man för att folk ska använda sig av detta, så mycket som möjligt? Jo. Man ger dom inte den loot dom behöver! Bara en notering, lägger man ut en item på AH, så tar alltid Blizzard 15% av hela beloppet.
Ser ni nu hela bilden? Inte nog med att Error 37, dom har även byggt upp ett loot-system som endast gynnar dom själva, inte spelaren. Jag hyllar fortf Blizzard till topparna, men med Diablo 3 har jag börjat bli lite orolig för deras framtida releaser. Detta känns inte ok.
Johan H
Tycker inte det är så mycket “numera” blizzard stavas girighet.. tycker det varit så i alla fall en 3-4 år faktiskt..
Sedan är jag inte förvånad… jag skulle vilja se de server farmerna som skulle lyckas klara av den mängden spelare på en gång som hade behövts för att D3 skulle gått smärt fritt…
Ryan Pettersson
I feel your pain, så fort jag ser ett rare item så kan jag vara 90% säker att jag inte kommer ha användning av den. FML!… eller nej Error 37!
Pierre Persson
Håller med i all kritik, förutom den om loot.
När det är fler klasser är chansen rätt liten att man faktiskt ska få något som är användbart, värre blir det när allt är random (precis som i diablo2).
Diablo-serien har (enligt mig) gått ut på att farma, farma och farma till sig det bästa som finns att få tag på så att man kan progressa.
Att säga att det är “dålig loot” bara för att blizzard har lagt till AH i spelet tycker jag är fel, hade AH inte varit med i spelet är jag rätt säker på att det hade sett likadant ut iallafall.
Tycker det är lite löjligt med alla konspirationsteorier.
Det blizzard har gjort fel när det gäller loot är att en liten jävla pygme(treasure goblin) droppar samma loot som alla bossar i den akten.
Det jag tycker dom borde göra är att fixa så att goblins antingen droppar sämre grejer, eller ta bort goblins och göra så att chansen att få bättre grejer ökar på bossarna. Som det är nu ger det mer att bara farma goblins om och om igen för antingen pengar eller för loot.
Henrik Häägg
Ang looten så grundar jag den åsikten i att jag och ungefär alla mina polare jag spelar med spyr lika mycket galla över hur lite loot dom erhållet till sin specifika klass, och hur mycket man får till en annan istället. Jag som Barbar får tex sjukt mycket Quivers och Crossbows, en polare som spelar Monk får galet mycket Wizard-stuff, osv. Att min andra polare som spelar DH inte ens får hälften så mycket DH-saker som jag, ser jag som ganska glasklart anti-random-drop. Och sen om jag har rätt, det vet ingen. Men erfarenheten säger ju sitt helt enkelt.
Vad hade en blogg varit utan konspirationsteorier btw? :)
Henrik Häägg bloggade nyligen – Blizzard, ditt lilla helvete
Pierre Persson
Eftersom det finns 5 olika klasser så kommer chansen alltid vara liten att få något som faktiskt är till sin egen klass och är en upgrade.
Vet att man fick farma hur länge som helst för att hitta en upgrade i diablo2, flera timmar, varje dag, i flera månader innan man fick just det itemet man ville ha.
Själv har jag haft rätt stor tur med loot under hela levelingfasen och nästan alltid hittat något som har varit en ugrade. Det är först nu på inferno som jag måste farma dagarna i ända (precis som man fick i diablo 2, skillnaden där mot nu är att det då gick till vendor, nu slänger man upp det på AH för att förhoppningsvis få mer guld).
Det borde ses som något positivt att man inte får gear som passar en själv slängt i ansiktet som gör att man bara kan rulla igenom inferno utan några som helst problem. Hur roligt hade det varit då?
• Ta bort eller gör så att goblins droppar sämre grejer än bossar.
• Fixa legendaries (vilket är på g).
• Göra bossarna svårare än elites och rares.
• Köp in bättre tekniker att ta hand om servrarna.
Fixar dom dessa fyra punkter och ett par grejer till så är jag helnöjd.
Henrik Häägg
Jag menar inte att det är roligast att endast få gear man har nytta av jämt. Det jag menar är att dom har troligtvis inte suttit ner och funderat på hur man kan lösa loot-frågan på det roligaste och rättvisaste sättet(ala Blizzard 2000). Utan det känns så uppenbart att dom endast planerat utefter hur dom ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, genom real-deal-AH.
Och av den erfarenhet man fått hittills så känns det som att dropraten är en aning tweakad för egen vinnings skull. Varför skulle dom inte kunna göra en sån grej? Det kommer man ändå aldrig kunna mäta. Och har någon smart ekonom räknat ut att om tex Barbarian för 7% mer/bättre DH Items än en DH, och han lägger ut dom på IRL-AH, så kommer blizz tjäna si och så många miljoner extra per månad. Med tanke vilka ockerpriser dom tar för en digital häst, så tror jag detta scenariot är fullt möjligt.
Jag håller med dig fullständigt på alla punkter du nämner. The Butcher ska inte vara lättare än en random elite med arcane, molten, Extra Health och Fast. Han är ju förfan fem gånger större än allt annat och har en KROK!
Henrik Häägg bloggade nyligen – Blizzard, ditt lilla helvete
Marcus Olsson
Nu har jag inte ens spelat Diablo III, utan bara Diablo II. Men vad jag har förstått det som så valde utvecklarna att göra elites och rares svårare än bossarna för att man inte ska kunna spama dem om och om igen – utan måste leta rätt alla elites etc.
Marcus Olsson bloggade nyligen – Från online till offline
Marcus Olsson
“skadat sitt rykte för all framtid” – nu tror jag att det är du som har tagit dig lite vatten över huvudet Henrik, skadat sitt rykte för dig och ett par till kanske. Deras användarbas är större än någonsin, och lär knappast bli mindre.
Ja, att spela ett offline-spel som kräver uppkoppling är kanske inte direkt det bästa som har uppfunnits. Men rätta mig om jag har fel – har detta nästan inte varit praxis sedan Steam kom för en massa år sedan (och som i sin tur har räddat PC-spelsindustrin tack vare det).
Serverfel får man tyvärr räkna med. Liksom med exempelvis Battlefield 3 så är det nästintill omöjligt att säkra upp servrar vid en sådan anstorming som det är vid en release av ett spel i den här skalan – oavsett hur mycket pengar de skulle ha pumpat in i systemet. Om Blizzard skulle skjuta upp release ytliggare en månad i förhoppningar om att bygga ut infrastrukturen så skulle folk gå i taket för det i stället.
Sedan vet jag, lika väl som du att Blizzard-nördarna (inte ett nedsättande uttryck) kommer att fortsätta spela otaliga timmar mer – och gilla det.
P.S. Likt alla andra spel med ingame-transaction så är det inget man tvingas till. “Vote with your dollars” är ett bra uttryck, gillar man det inte – köp det inte.
Marcus Olsson bloggade nyligen – Från online till offline
Henrik Häägg
Köper man ett spel som är skapat av Blizzard, så förväntar man sig helt enkelt att saker och ting ska fungera. Dom borde ha den absolut största och bästa erfarenheterna av online-spel vid detta laget, och ha de absolut största förutsättningarna. Och ja, deras rykte har gått helt åt skogen, Marcus. Nästa gång dom ska släppa ett onlinespel som helt och hållet är bundet till deras serverhall, så kommer ingen att ta dom på lika stort allvar, utan det kommer vimla av error37-memes precis överallt.
Blizzard har också försvarat onlinekravet sen dag ett Diablo 3 utannonserades. Dom säger att den ska ge den absolut bästa spelupplevelsen(håller med), och att Blizzard ger den absolut bästa servicen(håller inte med). Dom har kaxat som fan nu i flera år om deras revolutionerande onlineservice, och binder dom upp precis allting i spelet till deras servrar så får dom för tusan se till att saker och ting fungerar när jag har betalat dom för den service dom utgett sig för att ge.
Vet inte vart du vill komma med att blanda in Steam? :) Det är inte många spel där man inte kan spela ifall steam-tjänsten ligger nere. Visst, man kanske inte kan tanka hem något, men det är ytterst sällan det händer.
Serverfel har jag räknat med. Och jag har inte blivit frustrerad förrän nu. 17 dagar har gått. Att dom fortfarande stänger ner servern flera gånger per dygn, har en svinsegt AH och att felmeddelanden efter felmeddelanden förekommer är ytterst frustrerande. Man har alltså under denna tid inte tillgång till något i spelet, alls. Och du har rätt, BF3 led av samma problem, men det var inte i närheten så omfattande som Diablo 3.
Diablo 3 spelar man ju på ett annat vis än BF3 också. Eller jag som spelare uppfattar säkerligen det annorlunda än dig, då jag lätt kan sitta i 20 timmar och streckspela. Och precis som du säger, jag kommer fortsätta spela, men jag kommer inte sluta vara förbannad förrän dom fixar alla jävla problem :)
Problemet med ingame-transaction, är att det känns som att dom baserar dropsen så att man i princip måste använda sig av AH, samt att det blir en klassfråga. Alla rika snorungar, kommer direkt kunna köpa den blankaste rustningen, medan den lägre klassen får lida och är tvungen att slita som grisar för att få ihop till ett par sketna Boots. Allt och alla ska ha samma förutsättningar när det gäller spel, tycker jag.
Henrik Häägg bloggade nyligen – Blizzard, ditt lilla helvete
Peter Tuthill
Håller med Henrik till punkt å pricka. Såhär långt har saker å ting skötts riktigt, riktigt illa! Tycker inte man ska behöva va BEROENDE av att köpa grejer på AH för att kunna progressa. För precis så ere nu.. Vet inte hur många gånger vi dödat Butcher nu i hopp om att få nån upgrade så att man kan ta sej fram åtminståne en liten bit in i Act 2. Men ingenting händer, ingenting droppar! D GÅR inte att ta sej vidare… Om man nu inte råkar sitta på några mille guld som man kan sätta sprätt på i AH..
Nä Blizzard.. Skärpning! Se över lootsystemet å serverhallarna nu!
Peter Tuthill bloggade nyligen – 120313 – Godsic going through big changes
Lasselelle
Förstår precis vad du menar. Jag börjar faktiskt redan tröttna litne på spelet och då är jag inte ens igenom hell än…
Inte samma dragningskraft längre, är lite som en hollywood uppföljare där de fläskar på för mycket istället för att behålla det bästa av de gamla.
Även om jag höjer ett glas till individuell loot, hatar jag class-looten något fruktansvärt.
Henrik Häägg
Har kommit på att jag skrivit lite missvisande ang looten. Självklart menar jag inte att endast klass-looten droppas mer med en annan karaktär, utan all loot generellt och dess “random”-stats. Det känns som att jag får bra mycket mer int/dex till min Barbar än vit/str. Men det kanske bara är en illusion alltsammans. Ingen vet. Blizzard är luriga dom jävlarna!
Henrik Häägg bloggade nyligen – Blizzard, ditt lilla helvete