Tv-spelens egen Indiana Jones är tillbaka. Denna gång i fickformat som Sonys fanbärare till PSVita. I Uncharted: Golden Abyss får vi följa Nathan Drake på äventyr i Centralamerika som utspelar sig före de tidigare spelen i serien. Nathan ska hjälpa sin vän Dante, men vad Nathan inte vet är att Dante samarbetar med en galen general som inte vill att utbölingar gräver upp hans land och stjäl deras skatter. För att fullborda ett givet triangeldrama har vi Marisa Chase, vars farfar har dedikerat sitt liv till arkeologin och har grävt ut många av templen i regionen spelet utspelar sig i.
Som tur är är de flesta av dessa gimmicks valfria så man kan oftast använda de vanliga kontrollerna.
Gigant i miniatyr
Nathan Drakes äventyr brukar vara större än livet själv, i fantastiska miljöer på världens mest exotiska platser. Tyvärr funkar inte detta riktigt på PSVitan. Även om grafiken är snygg och miljöerna vackra så får man aldrig riktigt den där grandiosa känslan. Delvis beror det på det betydligt mindre formatet, men nog mest för att Bend Studio inte har Naughty Dogs fingertoppskänsla vare sig det gäller story eller karaktärer. Här känns båda förutsägbara och oengagerande. Och visst är djungeln och dess tempel ett perfekt ställe för äventyr, men det blir långrandigt när hela spelet utspelar sig här. Särskilt om man har spelat Nathans tidigare äventyr och är van vid att få fara och flänga världen runt.
Grundlösa finesser
Som draghäst för Sonys nya bärbara har spelet packats fullt med “finesser” som nyttjar de olika nyheterna som konsolen skryter med. Och i princip alla har mer eller mindre pressats in med kofot känns det som. Några fungerar riktigt bra, som t.ex. att dra med fingret på skärmen för att staka ut hur Nathan ska klättra, eller sikta med hjälp av att röra PSVitan. Men mest faller det platt, som när man ska klättra upp/ner för rep genom att dra med fingrarna på touch-paden på baksidan. Som tur är är de flesta av dessa gimmicks valfria så man kan oftast använda de vanliga kontrollerna.
Uncharted: Golden Abyss hade kunnat vara bra, men känns inte riktigt rätt i så litet format och påklistrade gimmicks hjälper inte. Och när jag känner att jag måste tvinga mig själv att spela för att jag inte direkt bryr mig om story eller karaktärer… Ja då har spelet tappat greppet om mig.
Henrik Häägg
Tycker det är synd att Sony smutsar ner en underbar serie som Uncharted med ett undermåligt skitspel bara för att sälja maskiner :( Det kunde vara hur bra som helst, för VITA är en bra maskin. Men antar att dom fått en ganska så tight deadline!
Henrik Häägg bloggade nyligen – SFxT: Team Street Fighter – Del 1