Det här hade kunnat vara en vanlig nyhetsartikel. En artikel med rubriken “Double Fine gör klassiskt äventyrsspel”. Men det är så mycket mer än så. Ja, Tim Schafer, mannen bakom klassiker som Day of the Tentacle och Grim Fandango ska göra ett peka-och-klicka-spel. Men här kommer twisten: Han kommer att göra det med hjälp av fansens pengar och åsikter. Det här är Double Fine Adventure.
Har du sett klippet? Har du inte möjlighet att se det? Läs texten om projektet i stället då. Fattar du vad det handlar om? Bra, då kör vi!
Det där med 400 000 dollar för att göra spelet och spela in en dokumentär om det var ju inga problem. I skrivande stund, drygt ett dygn senare ligger summan som fans lagt i projektet på 1 333 024 dollar. Och då har vi 32 dagar till på oss att bestämma om vi vill stöda Double Fine eller inte.
Vad vi bevittnar här kan vara ett nytt sätt att skapa spel. I stället för att gå genom en utgivare som ska säga sitt och diktera villkor för spelet kan utvecklaren ges total kreativ frihet och kringgå mellanhänderna. Det har gjorts liknande grejer innan, det ska erkännas. Bland annat av Radiohead med plattan In Rainbows och spelsamlingarna Humble Indie Bundle, där köparna själva väljer vad de tycker är rimligt att betala. Notch gjorde det även med indieundret Minecraft. Där kunde vi spelare köpa och spela alpha-versionen och fick då fullversionen av spelet när det släpptes. Ett koncept som visade sig otroligt framgångsrikt och gjorde Notch till en väldigt förmögen man.
Enligt Tim Schafer ska allt från concept art till musik diskuteras och han lovar att spelarnas input kommer att ha inverkan på hur spelet kommer att se ut i slutändan.
Men vad som, såvitt jag vet, är nytt med Double Fines projekt är att de som donerar 15 dollar eller mer inte bara får spelet på releasen, utan också får tillgång till ett community där de kan komma med synpunkter på spelet under dess process. Enligt Tim Schafer ska allt från concept art till musik diskuteras och han lovar att spelarnas input kommer att ha inverkan på hur spelet kommer att se ut i slutändan.
Den del av mig som tycker att Tim Schafer är bäst i världen på att skapa spel i den bästa spelgenren i världen hoppar och skriker av lycka över Double Fine Adventure, och jag har tänkt investera minst 15 dollar i det för att få tillgång till spelet och communityt.
En annan, lite förnuftigare del av mig, tänker att om det gå bra för Double Fine, vad är det då som stoppar andra utvecklare att säga till spelcommunityt: “Vi tänkte göra ett spel, det kommer bli skitbra, ge oss era pengar i förväg!”. Finns det en risk att uvecklarna i och med sådana här projekt slipper ta onödiga risker? Kan det leda till att man låter spelarna betala för en idé som kan bli skit i slutändan utan att spelarna kan få sina pengar tillbaka? Är det ett steg i ledet mot latare utvecklare?
Jag tror inte att det är Double Fines avsikt att casha in på ett spel som ännu inte är färdigt, och jag tror och hoppas att spelet kommer bli årets absolut bästa. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka lite i de banorna.
Vad tror du?
Tommy Håkansson
Det är fantastiskt kul att det blev hysterisk framgångsrikt. Det är nog svårt att greppa vilken enorm grej det här egentligen är, att samla in så mycket pengar på så kort tid. Jämför med välgörenhetsgalor för perspektiv. Och då är det som sagt många dagar kvar.
Kan det här bli en ny framgångsrik modell? Både jag, och nej. Det är nämligen inte alla som kommer kunna köra så här. Det krävs ett par saker för att få ens hälften av så här bra respons. Utvecklaren måste ha många kvalitativa spel på sin resumé. Det måste vara en studio eller personer med en historia bakom sig. Man får heller inte vara för stor, så att alla vet att man egentligen sitter på egna resurser. Man måste ha massor av goodwill, och ha ett rykte att behandla sina kunder väl. Slutligen ska man nog gärna ha en tilltalande person som talar för saken. Någon man känner igen och som det knappt går att inte älska.
Double Fine passar in på alla de är kriterierna, och att det är en genre som inte längre får så mycket uppmärksamhet skadar inte heller. Gabe Newell skulle också lyckas. Likaså Ken Levine, David Jaffe och John Carmack. Men om vi skulle se till exempel Cliffy B eller Peter Molyneux vettefan om responsen skulle bli lika het. Jag tror alltså att det här är en metod som kan användas av en begränsad skara utvecklare, men det gör det absolut inte mindre spännande! :D Jag vill nog donera bara för att stödja det.
Tommy Håkansson bloggade nyligen – Det är väl fan klart jag är bitter!