Det är mindre än en månad kvar till Star Wars: The Old Republic släpps och i helgen så hade jag möjligheten att vara med och testa spelet, något som jag tog vara på till fullo när jag spelade upp fyra klasser till level 15. Här ska jag spoilerfritt försöka samla mina tankar och intryck, och jag tänkte att vi börjar ifrån början…
Efter att spelets grymt välgjorda introsekvens har spelats upp för oss så är det dags att välja server. Inte så mycket att säga att här, det finns PVE, PVP, RP-PVE och RP-PVP att välja mellan och serverspråken är engelska, franska och tyska. Själva rollspelselementet förstärks via ett system där man får antigen Light eller Dark points beroende på hur man väljer att agera, och jag kan ju tänka mig att rätt många kommer spela som ond Jedi av något slag med rött svärd och allt medan en god Sith eller Bounty Hunter nog inte kommer vara så vanligt.
Skapa din karaktär
Man får välja saker som ögonfärg, skäggväxt, kroppsbyggnad och om man vill ha något coolt ärr, jag noterade också att även om man kan välja hur ens ansikte ska se ut så finns det inget val som gör att man ser gammal och rynkig ut.
Nu är det dags att välja sida och skapa sin karaktär, man har Galactic Republic och Sith Empire att välja på och båda sidorna har 4 klasser var som liknar varandra väldigt mycket. På den goda sidan finns Jedi Knight, Jedi Consular, Trooper och Smuggler, och på den onda sidan är det Sith Warrior, Sith Inquisitor, Bounty Hunter och Imperial Agent som gäller. Att det är just Galactic Republic som är goda och att Sith Empire är dom onda märks väldigt tydligt i historien för varje klass, samtidigt har man som sagt möjlighet att påverka lite själv.
Det finns nio spelbara raser och här kan ni se vilka klasser dom olika raserna kan välja mellan. Tråkigt nog så är alla raserna väldigt människolika, den som sticker ut mest är Twi’lek med sina tentakler. Annars är det mest småsaker som skiljer dom åt, en kan t.ex. ha horn istället för hår och en annan kan vara grön eller blå. Man får välja saker som ögonfärg, skäggväxt, kropps- byggnad och om man vill ha något coolt ärr, jag noterade också att även om man kan välja hur ens ansikte ska se ut så finns det inget val som gör att man ser gammal och rynkig ut. Fast alla ser ändå ganska lika ut då det bara finns fyra kroppsbyggnader.
Börja spela
När man har valt server, klass, ras och utseende så är det dags att börja spela och efter en kort presentation har du fått ditt första uppdrag. Varje klass har en egen story som kommer att följa med genom hela spelet och sen får man givetvis sidouppdrag från andra runt om i världen, alla uppdrag levereras med röstsatt dialog där man har 2-3 olika svarsalternativ för att föra dialogen framåt. Till en början känns detta väldigt intressant och nyskapande, men efter några timmar så känns det nästan bara jobbigt att behöva lyssna på allt och alla så det blir lätt att man hoppar fram i konversationerna med mellanslag, i alla fall för sidouppdragen. Dom hade lätt kunnat göra det mycket mer intressant genom att lägga in fler svar som ger Light eller Dark points, det känns också som att det inte spelar så stor roll vad man väljer att svara, utan det leder fram till samma sak ändå.
Uppdrag och strider
Själva uppdragen är det gamla vanliga, t.ex. sabotera/laga/hämta något, döda eller prata med någon. När det kommer till uppdragen som handlar om att döda olika dussin-fiender så får man oftast dessa automatiskt när man dödar en av dom, enkelt och smidigt. Efter att ha spelat World of Warcraft i över 6 år så blir det svårt att jämföra med det och hittar väldigt många likheter, stridssystemet känns i princip likadant och även här finns ett talent-system med tre olika träd för varje klass. Jag tycker att det är ett bra flöde i fighterna och man fick ha lite koll på sina färdigheter och rotationer för att kunna ta sig an dom svårare fienderna. Alla klasserna har även möjlighet att snabbt regenerera sin hälsa utanför strid, vilket gör att nertiden nästan försvinner helt.
En bit in i spelet så får du en kompanjon, en karaktär som följer med och hjälper dig hela tiden. Om du spelar en klass som kan ta lite stryk får du en kompanjon med skjutvapen och som kan heala dig, spelar du istället en lite mer ömtålig klass får du en kompis som gillar närstrid och kan hålla fienderna borta från dig. Jag kan tycka att det är lite märkligt i ett MMO, tanken är väl att man ska spela tillsammans? Ännu märkligare blir det när dessa kompanjoner är en del av din klass-story så alla som spelar samma klass har samma följeslagare.
Spela tillsammans
Jag provade också att spela tillsammans med en polare, men kändes mest bökigt då vi var olika klasser, och även många uppdrag var samma så skulle vi ofta åt varsitt håll och göra olika saker. När det gäller uppdragen som är samma för oss båda så blir dialogen inför uppdraget med båda samtidigt och vi fick välja hur vi ville svara, sen avgjorde slumpen vem av oss som pratade, och om en person var långt bort så kunde man välja att vara med ändå, via ett hologram, ganska coolt faktiskt. Man kan även följa med in i varandras klass-story, rum som man normalt inte kan vara i, fast då fick man givetvis inte vara med och välja vad som skulle sägas.
Grafik och ljud
När det gäller grafiken så måste jag säga att jag gillar stilen, det är lite samma tecknade stil som används i World of Warcraft och jag tycker det funkar bra även här. När man är ute i världen och slåss så är det ganska grovt, det påminner lite om Team Fortress 2, men när det går in i närbild för dialogerna så läggs ett extra lager med detaljer på, jag kollade inte så noga bland inställningarna så det kanske går att spela med det på hela tiden. I betan fanns inte heller alla grafikinställningar tillgängliga så jag vet faktiskt inte hur snyggt man kan få det, men som sagt, jag gillar grafiken redan nu. Ljudet är också bra, alla ljuden från laserpistoler och ljussablar känns helt rätt, och rösterna under dialogerna är också väldigt bra och välgjorda.
Slutsats
All story och detta med en kompanjon får spelet att kännas väldigt mycket som ett singleplayer-spel, det skulle nästan kunna vara Knights of the Old Republic 3, fast det gör inget för jag har grymt kul när jag spelar och jag ser väldigt mycket fram emot att få återvända till galaxen någon gång runt den 15-20 december!
Sen återstår det ju att se om själva mmo-delen och end-game håller måttet eller inte, för det är ju det som kommer att avgöra om detta blir den WoW-dödare som många där ute verkar gå och vänta på…
Svennefenne
Bra skrivet! Efter att själv spelat betan nu under helgen så håller jag med i det mesta du skriver. Tycker dock att det inte är speciellt mycket nytt under solen. Det är *väldigt* likt WoW på de flesta punkter. De interaktiva dialogerna är förvisso jättebra, men det gör också att tempot i spelet dras ned väldigt mycket.
Tycker också att BioWare kunde försökt baka in lite mer “skill” i fighterna. Som det är nu så lär man sig en rotation och sen kör man med den, typ. Tänk SWTOR med t ex Demon’s/Dark Souls stridssystem… YumYum :)
Men som sagt, bra skrivet. Summerar ganska bra mina tankar om spelet också.
Svennefenne bloggade nyligen – Spel spel spel…
Daniel Andersson
Tackar, vi får hoppas att det kommer lite större utmaningar längre fram i spelet :)
Det hade också varit bra om det fanns en inställning för att skippa alla story förutom ens huvudstory, då skulle man kunna hålla uppe tempot bättre. Sen har jag inte spelat Demon’s/Dark Souls så jag kan inte uttala mig om deras stridssystem, men detta kändes verkligen precis som WoW fast med andra namn på knapparna.
Daniel Andersson bloggade nyligen – I en galax långt, långt borta
Henrik Häägg
Hann bara spela några minuter som en Sith Warrior! Gillade det som fan, vet dock inte ifall det kommer bli samma beroende som man hade med World of Warcraft. Det kändes lite gammalt redan vid start :)
Henrik Häägg bloggade nyligen – Mina tankar om Star Wars: The Old Republic
Daniel Andersson
Tror aldrig jag kommer att ta till mig ett spel på samma sätt som jag gjorde med WoW, det låg helt rätt i tiden, för mig iaf, men vi får väl se… jag har haft fel förr :)
Daniel Andersson bloggade nyligen – I en galax långt, långt borta
Hampus
Hur ska ett MMO någonsin kunna leva upp till samma upplevelseförväntningar som ditt första MMO? När du inte har en susning och varje sak är en ny upplevelse? Hur ska BF3 någonsin kunna leva upp till upplevelserna med min första vecka när Day of Defeat var en HL-mod med bara två banor?
Vi bör acceptera att WoW är det spelet som definerat MMOgenren så att det är tillgängligt för alla. Kalla det casuallir eller vad som helst, det är coolt att vem som helst kan plocka upp och spela det. Det är de likheterna jag ser mellan WoW och SWTOR. Därför ser jag potentialen i SWTOR även fast jag aldrig kommer vara ny till genren igen. Jag kommer inte vara alldeles pirrig inför en bossfight på samma sätt, men det kommer vara lika kul ändå.
Jag är däremot tveksam till PVPn, just nu verkar alla Forcewielders helt OP, men det är ju låglvl så jag vet inte. Förbokade efter betan och sliter upp en gubbe för att se om det kan bli något.
Daniel Andersson
WoW var inte mitt första MMORPG, innan dess spelade jag Star Wars Galaxies i över ett år, men det trollband mig inte alls på samma sätt även om jag gillade det.
Sen håller jag med om att WoW har gjort mycket för MMO-genren, speciellt dom senaste åren när det har blivit mer och mer casual och därmed fått in den breda massan och lyckats behålla den. Vi kan bara hoppas att SWTOR lyckas med det samma, för det är trots allt det som kommer att avgöra spelets framtid…
Daniel Andersson bloggade nyligen – LIMBO