Antagligen är jag sist på bollen, men jag har äntligen kommit ungefär 15 timmar in i Dragon Age 2, och känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att kräkas ur mig mina åsikter. En regelrätt recension känns överflödigt, det kunde du läsa på varenda spelsida för flera veckor sedan. Jag tänkte fokusera på ett fenomen som jag känner mig väldigt kluven till, nämligen lore i spel.
Med lore, eller kunskap, eller lärdom eller vad fan du vill kalla det på svenska menar jag den kunskap du kan skaffa dig om världen du spelar i utan att den trycks ner i halsen på dig i spelets dialoger. Det kan vara böcker som går att plocka upp och läsa, plakat på statyer, inskriptioner på grottväggar eller vad som helst egentligen. Dragon Age 2 är fullkomligt nerlusat av sådan kunskap. Varenda stadsdel, folkslag och liten företeelse ska förklaras in i minsta detalj och dessutom ur ett historiskt perspektiv.
Som den kompletionist (fritt översatt) till gamer jag är vill jag gärna lära mig så mcyket som möjligt om världen jag spelar i, men ibland går det fanimej helt enkelt inte. Visserligen samlas all lore i Dragon Age 2 i ett rätt så smidigt codex där den finns lättillgänglig, men det är ju så jääääävla mycket att läsa att man blir helt vimmelkantig.
Bioware (ja, se inte så skyldiga ut, ni är fan världsmästare på det här), jag har fullt upp med att hänga med i de miljarder konversationer och den komplexa historien för att orka läsa en mindre historieuppsats upptill! Det är likadant i Dragon Age: Origins och Mass Effect, det verkar helt enkelt vara Biowares signum, och jag är väldigt tveksam till det.
“Du ser bekymrad ut, Hawke.” “Jag läste just så mycket om Qunaris historia att jag helt glömde bort vart vi var på väg…”
Det är visserligen väldigt imponerande att ni skapar sådana detaljerade spelvärldar, och jag förstår att ni vill att vi ska förstå vilket stort jobb ni lagt ner på dem. Men personligen föredrar jag en tight story och spelvärld som förklaras naturligt under spelets gång i möten mer karaktärer och konflikter (exempelvis Final Fantasy-serien på SNES tiden), inte en loggbok full av historielektioner.
Men, tänker du, det fina är ju att det är helt valfritt att ta del av den lore som finns i spelet! Jo, det har du helt rätt i, men jag känner liksom att jag missar en del av spelet om jag inte tvingar mig igenom allt som finns att läsa. Det kan bara vara jag, men det irriterar mig så mycket att jag ibland måste stänga av spelet och ta en paus.
Vad tycker du? Lore i spel, bra eller dåligt? Ett måste eller irriterande inslag? Kan det bli för mycket?
Hampus Gross
Som sagt, det är valfritt att läsa och det är aldrig avgörande att kunna allt om bakgrunden. Däremot har Bioware sagt och är välkända för att utveckla sina spel efter den riktiga rollspelsmallen dvs att allting måste resoneras kring utifrån hur karaktären ser på världen.
De trovärdigaste besluten är de värderingar du utgår ifrån, vilka enbart kan skapas efter belägg och kunskap om världen du lever i. Sen om du vill vara ett as eller en ängel är däremot upp till dig.
Jag tycker att Biowares rollspelsformel är helt fantastisk hur den både tilltalar en person som enbart engagerar sig i storyn från hur de själva uppfattar världen och en person som vill leva sig in och suga upp en annan värld.
Det känns som att du, Niklas, är en person som inte vill leva in dig i rollspelsvärlden utan hellre bara spela som hjälten i storyn, om du förstår distinktionen jag försöker göra. Hellre leva in sig i filmen än i äventyret så att säga.
För att snubbla tillbaka in på diskussionen kring lore säger jag: när jag läser tidningen läser jag inte alla nyheter, bara de jag har ett intresse för.
Joel TehFnoRd
Du är inte sist Niklas. Jag har inte ens sneglat åt spelet än. ^^
On topic: Det är lite av ett dubbeleggat svärd det där med lore. När jag spelade DA:O och ME 1/2 så fanns det tillfällen då jag verkligen ville suga i mig all lore och tillfällen då jag inte ville. Men mellan oss kompletionister kan jag också tycka att det blir jobbigt ibland… Loremon? oO
Grymm bildtext! :)
Linus
Älskar också lord men jag håller nog med dig om att det kan vara för mycket i dragon age serien. Det värsta är nog inte mängden utan bara den nya lista med namn och platsnamn som har skapats utifrån iden om hur fantasy namn ska vara. Tonguetwister? Personligen älskar jag det i mass effect för att de universiella samhällena, institutioner, företag, teknik m.m är så pass familjära att jag köper det. Dock så lider mass effect av samma syndrom men här häver dem ut sig nya tekniska termer, ädelmetaller och politiska intresseorganisationer. Bra artikel
Ercarret
Jag känner igen mig lite i problemet du beskriver dig ha, men jag resonerar mest att det är mer mig än Bioware det är fel på. ;)
Överlag uppskattar jag högvis med lore, och jag tyckte att Bioware löste det riktigt smidigt i ME2 (minns inte om det var så i ettan också). Där lästes “viktig” lore-inlägg upp, medan “mindre viktiga” inlägg enbart bestod av text som man kunde läsa om man kände för att nörda ner sig ytterligare. Jag skulle gärna se något liknande i Dragon Age (har bara spelat Origins, än så länge). Det systemet gjorde codexet väldigt lättillgängligt.
Speciellt för oss med SDTV-apparater, där texten knappt sågs. Men det är ju en annan fråga. :/
Tommy Håkansson
Själv har jag inte läst en enda codextext. Jag samlar dem, blickar lite snabbt över dem, och fortsätter genast. I DA:O försökte jag läsa alla, men gav ganska snabbt upp. Men det är ju utmärkt för alla som vill läsa. Sen finns det ju vissa som faktiskt är lite intressanta.
Niklas Sintorn
Hampus: Ja, jag är sjukt imponerad över Bioware och de världar de skapar, och det är ju frivilligt. Det är bara det att jag personligen inte gillar att jag känner mig som en sämre spelare för att jag inte orkar läsa igenom allt. Men som sagt, det är ju upp till var och en. Dock tyckte jag att lore:en var mer engagerande i Mass Effect, men det kan vara sci-fi-nörden i mig som talar :)
Jag gör som dig, Tommy, jag samlar på mig allt, ögnar igenom och baxnar sedan av den stora mängden text, lite synd att de intressanta ofta försvinner bland alla de ointressanta.
Ercarret: Jag förstår inte riktigt varför de inte använde samma system i Dragon Age 2 som i Mass Effect som du säger. Codexet är bra i DA2, men bättre i ME.
Linus: Tror att du och jag är lika mycket sci-fi-nördar för att uppskatta lore:en i ME med än i DA :) Tyckte inte det var riktigt lika långa texter i ME heller.
lasselelle
Lirat ca 15 timmar DA2 jag med och förstår vad du menar. =)
dock tycker jag inte det är något fel i sig då världen känns jävligt genomarbetad och man slipper känslan av “änu en fantasy värld” så att säga.
För övrigt är ju systemet och världen i Mass Effect överlägsen allt annat.
2000-talets star wars. Kanske den bästa spelserien som finns! Waaah kan inte året närma sig sitt slut snart?!?!
Niklas Sintorn
Lars: GE MIG EN MASS EFFECT FILM!
blutt
Niklas: Håller med dig, då slipper jag spela skiten :)