FPS till konsol känns alltid mer handikappat än till PC. Auto-aim, fördummad AI och/eller färre fiender brukar användas för att kompensera för, de för ändamålet otympliga, handkontrollerna. RTS brukar hamna i spektrat mardröm-halvfungerande. Handkontroller är helt enkelt inte speciellt väl anpassade för denna typ av spel. Visst har FPS:en på senare år börjat fungera riktigt bra, men de har fortfarande inte en suck mot den precision en mus och ett tangentbord erbjuder.
Det är inte bara FPS och RTS som blivit lidande av detta på konsol, även CRPG:n fördummas inför konsolsläpp. Det mest ökända exemplet är kanske Dragon Age: Origins som släpptes för lite drygt ett år sedan. Det mer taktiska stridssystemet i Baldur’s Gate-anda som PC-versionen stoltserade med, ersattes av ett mer action-orienterat system i stil med det i Mass Effect. Jag, som kört båda versionerna, tyckte att konsolversionen förlorade en hel del djup till följd av detta designval.
Nuförtiden, när USB-formatet är en sedan länge vedertagen standard som allsköns elektronikprodukter är utrustade med, föreligger inga egentliga hinder för att även konsolspelare ska få ta del av FPS som de var tänkta från början, RTS utan att spela på dagisnivå och tunga CRPG:n med sina taktiska inslag bevarade. Mig veterligen är det bara PS3-versionen av Unreal Tournament 3 som erbjudit detta.
Det har spekulerats i att Diablo III kommer till konsol. Det oroar mig djupt. Inte bara för att jag spelat den vidriga Playstation-versionen av Diablo, utan också för att jag vet vad det kommer att innebära – sämre kontrollmöjligheter och därigenom fördumningar, förenklingar och förvanskningar. En version av Diablo III utan de nästintill oändliga möjligheterna till kortkommandon kommer att bli ett sämre spel. Så är det bara.
Till vissa typer av spel är handkontroll överlägsen och till andra är tangentbord och mus det optimala. Varför kan inte spelutvecklarna bara låta oss ansluta tangenbord och möss via USB och således få samma spelupplevelse som PC-spelarna? Det är för mig obegripligt, speciellt med tanke på att inga hinder för detta verkar föreligga från något håll. Utvecklarna och distributörerna förlorar väl snarast pengar på att inte släppa vissa FPS, RTS och RPG:n till konsol?
Marcus Olsson
Håller med dig på fler punkter; men det finns vissa saker som man måste tänka på.
Utvecklarna gör sitt bästa för att anpassa kontrollerna efter konsolerna, då många spel fortfarande är portade från PC-versionen. I framtiden, och till viss del redan nu, så kommer dock det omvända att ske – att spel portas från konsol till PC, och då är det på PC kontrollerna känns fördummade.
Och sedan skulle utvecklarna mycket väl kunna erbjuda kunderna att kunna koppla in tangentbord och mus via USB – men där blir det problem på andra punkter. Multiplayer-spel t.ex. där kan de som använder sig av tangentbord och mus få ett övertag över de som använder sig av konventionella kontroller. Sedan är det inte alltid så enkelt som man kanske tror, utvecklarna lägger helst inte ner allt för mycket tid och pengar för att erbjuda stöd för en input-metod som kanske en promille av köparna kommer att använda sig utav. De flesta vill inte sitta i soffan med tangentbord och mus.
Gällande Dragon Age: Origins; jag spelade bara PS3-versionen och tyckte att det fungerade överraskande bra, även fast jag hela tiden visste att jag gick miste om funktioner jämfört med PC-versionen. Men Dragon Age II kommer nog att bota detta rejält, då det är mer anpassat för konsol – förmodligen på bekonstnad av PC-version, på gott och ont.
Slutsats: om man gillar sitt klassiska mus- och tangentbordsspelande som sakta försvinner får man skylla på den pest som heter piratkopiering, utvecklarna kan knappt tjäna pengar på PC-spel (så länge som man inte heter Blizzard eller Valve) och är tvungna att sats på konsolerna för att överleva.
-Mitt lilla “rant” bara =)
Henrik Häägg
Egentligen så skulle det betyda döden för PC-marknaden ifall tangentbord och mus skulle bli tillgängligt på konsoler. Ingen hade ju längre behövt lägga 10k+ på en superburk som klarar av de senaste liren.
Sen att det inte går att spela FPS på PS3 håller jag helt och hållet med om. På 360 dock, där fungerar det helt ypperligt!
Hampus Gross
Min tumme är inte armen jag siktar med om jag håller i ett vapen. Min handled gör det. Därför känns det mer naturlig för mig att spela FPS på datorn.
Tredje-personsspel fungerar på konsol tycker jag, oavsett genre. Även om UI:t/menyerna dummas ner till konsol vilket enbart vittnar om handkontrollens brister.
Jag håller med Henrik om att lägga ner pengar för en ny superburk svider rätt rejält i plånkan om man vill att den ska räcka fyra år, men ingen konsol erbjuder något som inte datorn kan hantera eftersom konsoler endast är datorer med försämrad grafik och begränsad användarmöjlighet.
Den enda fördelen är att du kan, på konsol, sitta bredvid de du spelar. Beroende på definition av socialt umgänge kan fysisk närvaro av andra människor toppa att prata med andra elektroniskt.
Det leder mig till nästa punkt. Marcus hävdar att anledningen till att utvecklarna vänder sig till konsoler är på grund av piratkopieringen. Jag vinklar på mitt högra ögonbryn och höjer mitt vänstra. Som nämnt är konsoler sedda mer som en social plattform än datorer. Du kan ta en öl med dina polare och lira lite FIFA till exempel. Det här tilltalar alltså en annan marknad. Se på hela Wii’s marknadsföring om hur alla har skitskoj och lirar tennis tillsammans.
Tillsammans är nyckelordet här. Samma människor som förfestar och kollar Youtube är lika troliga att slita fram Xboxen och dansa silly framför Kinect. Det är dessa människor som är konsolens främsta målgrupp, de som bara vill ha lite skoj.
(OT)Piratkopiering har drabbat PC-utvecklarna mest men inte till den grad att de går back eller bara med lite vinst. Synen på piratkopiering är så enkel för vissa. Jag har inga siffror på det men jag vill påstå att många av de som laddar ner piratkopior antingen inte skulle ha köpt spelet om inte nedladdning fanns eller laddar ner för att testa och köper om de vill ha mer. Jag säger inte att det är 50% och jag säger inte att det är bra. Jag säger bara att piratkopieringssiffrorna som t ex torrentreactor visade i en underssökning innehåller ett enormt mörkertal som inte ens övervägs utan utgivarna ser bara förlorade pengar.
Oj, vad jag trippar iväg på sidospår. Men det är ok.
Niclas de Faire
Marcus: “Sedan är det inte alltid så enkelt som man kanske tror, utvecklarna lägger helst inte ner allt för mycket tid och pengar för att erbjuda stöd för en input-metod som kanske en promille av köparna kommer att använda sig utav.”
Och ändå gör de sig omaket att göra alla Games for Windows-spel kompatibla med 360-kontrollen. Att sitta med handkontroll framför en PC torde vara än mer impopulärt i alla spelsammanhang bortsett från emulerade retrospel.
“I framtiden, och till viss del redan nu, så kommer dock det omvända att ske – att spel portas från konsol till PC, och då är det på PC kontrollerna känns fördummade.”
Fast det gäller ju knappast alla genrer. Jag har mycket svårt att se hur t ex Starcraft II eller ett annat djupt RTS skulle kunna fungera bättre med handkontroll än med tangentbord, oavsett vilken ursprungsplattformen är. I en marknad som blir mer och mer dominerad av konsoler, ligger det i allra högsta grad i utvecklarnas intresse att locka över sina befintliga kunder från PC till konsol och de kan de knappast lyckas med utan att erbjuda dem den funktionalitet tangentbord och mus erbjuder även på konsoler.
Johannes
Så vitt jag vet så är väl den största anledningen att skaparna bakom konsolerna vill att alla ska spela mot varandra på samma villkor. Mus mot kontroll och vice versa kan bli väldigt ojämnt beroende på spelet.
Det är ett designval, helt enkelt.
Man ska plocka upp kontrollen och köra. Man ska inte behöva plugga in mus och tangetbord för att spela. Och alla ska spela på lika villkor.
Niclas de Faire
Johannes: Om alla har möjligheten att plugga in ett tangentbord och mus, så spelar man ju fortfarande på samma villkor. Mus+tangentbord kan man få extremt billigt nuförtiden, dessutom.
Det där med “lika villkor” försvinner ju rätt snabbt när det finns tillbehör som detta: http://www.webhallen.com/spel/playstation_3/114059-frag_fx-barracuda-controller_with_mouse
Och återigen: Med tanke på att RTS fungerar uruselt och är impopulära på konsol, ligger det väl i allas intresse, såväl gamers som utvecklare, att göra dem lättillgängliga på konsol?