Titeln är nästan helt felaktig. Det var dag två av Gamex, men eftersom jag inte var där i torsdags, blev fredagen min första dag. I övrigt var det inte bara jag som var där; i mitt sällskap ingick Henrik och Niclas, härifrån Kraid, samt en hoper galningar från Falkenberg, därtill även någon typ av stockholmare som sade sig ha besökt Tokyo Game Show en gång.
Min dag fram till att vi anlände var smått helvetisk. Jag skippade att sova på natten, eftersom det kändes mer givande att spela WoW (allt för att ligga steget före Henrik). Vi hade planerat att äta mat innan avfärden från Uppsala, men en kombination av vilsekomna hallänningar och en saktmodig joggare resulterade i en tågresa till Stockholm fylld av svält.
Aja, det där har egentligen inte ett skit med Gamex att göra. Till saken!
Jag blev positivt överraskad av tillställningen. Det var stort, stilrent och varierat. Branschens allra största finns representerade och det bådar gott för framtiden. Tidigare försök till svenska/nordiska spelmässor har ju gått halvdant, så låt oss hoppas att det går såpass bra att det blir fler Gamex!
En besvikelse är att det mest var släppta titlar som visades upp. Inget 3DS eller Diablo III, med andra ord. Blizzard kanske har ett litet spelbart demo att visa upp längre fram, men en kille från Nintendo (som ville ha möte med oss på Kraid, av någon anledning) förklarade att det inte skulle bli något 3DS alls.
Min vistelse blev kort, jag åkte hem redan klockan 18 (sömnbrist!). Nu sitter jag här nästintill döende, men tänker ändå lista dagens tre mest minnesvärda saker:
Superhero Duck Hunt
En nytappning av Duck Hunt, som styrs med hjälp av ögonen. En finurlig manick mappar ögonens rörelser och därefter är det bara att stirra ankskrällena i vitögat och bringa dem om livet! Det fungerade inte alltför väl med mina överdrivet starka glasögon, dock.
Idiotisk projektorduk
I ett litet bås längst in i hörnet stod en kille med ett spädbarn i famnen, mitt emellan två udda formade projektordukar. De var som två halvklot, på vilka ett spel projicerades bakifrån, för att ge spelaren känslan av att vara mitt inne i spelet. Allt det gjorde var att förvränga bilden till oigenkännelighet. Jag stannade inte länge nog för att ta reda på om de planerade att sälja åbäket, men jag hoppas för alla inblandades skull att de inte gör det.
Henrik Hägg inblandad i kramchock!
När sällskapet styrde sina steg in genom portarna blev Henrik Häägg, en 45-årig man från Falkenberg, brutalt påhoppad av en kvinna, modell kortare. Han fick även utstå kommentarer om sin Godzilla-artade längd. Överfallet kom högst oväntat, men kunde efter en kortare tids diskussion konstateras bero på hr Hääggs sexuellt eggande ansiktsbehåring samt hans tidigare överdrivna kommenterande på gärningskvinnans blogg.
Mer om Gamex imorgon och förhoppningsvis mer relevant information!
Rikard
Angående projektorduken:
Kille som försöker sälja idén har hållt på i år och var med i bl.a. Draknästet på SVT där han försökte pitcha idén till investerarna. De nappade däremot inte pga att den ställts ut tidigare på Dreamhack, skulle kosta uppemot 10k+ för slutkund och vara för enkel att kopiera i Asien.
Verkar vara såntdär projekt som killen brinner lite väl hårt för, kill your darlings! Nu har jag däremot inte testat manicken, men jag har kunnat tänka mig att bilden blir så förvrängd som du nämnde i bloggposten…
Victor
Jag måste säga att jag var imponerad av J-dome som projektorduken heter. Det blev en viss förvrängning av bilden när man spelade CoD, såpass att sin HUD inte syntes. Men känslan var obeskrivlig! Om en enda speltillverkare skulle göra spelet kompatibelt med den typ av upplösning som blir i klotet så skulle det slå all 3d-teknik med hästlängder. Och med tanke på att killen har jobbat helt själv med hela projektet så kan jag tänka mig att om mer pengar och tid läggs ned på det hela så kan det utvecklas ytterligare. Slår ett slag för individuell innovation!
Niclas
Victor: Jag tyckte att det kändes mest som en fattigmans-VR-hjälm. Om det fanns spel som var anpassade för jDome, skulle den kanske göra ett bättre intryck. Att spela MW2 och förlora översikten och se bilden som ur en fiskögelins, talade knappast till schabrakets fördel. Den gav mig ingen som helst inlevelse, utan enbart irritation.
Trevligt att du gillade den, men jag ser absolut ingen poäng i den.