Jag har nyligen spelat igenom klassikern Grim Fandango, för typ fyrtionde gången. Det är lika bra varje gång, men det handikappas avsevärt av diverse buggar. Dessa buggar var svåra att råka ut för när det släpptes 1998, men nu är de oundvikliga.
Varför? Har koden muterats till ett otämjbart monster?
Nej, men hårdvaran de flesta sitter på överstiger vida spelets magra rekommenderade inställningar (133 mhz, 16mb ram, 2mb grafikminne, tangentbord). Detta medför inte bara obefintliga laddningstider och laggfritt spelande, men även ett par problem. Enkelt uttryckt, så jobbar sig processorerna för snabbt igenom vissa spelpartier och -moment. Oftast märks det inte alls, men vissa gånger blir det nästan omöjligt att ta sig förbi.
De flesta av de värsta buggarna har åtgärdats med en patch, som du hittar här. Notera dock att denna patch fixar långt ifrån allt.
Vissa saker kan du lösa genom att göra kontrollen mer responsiv. Då kan du snabbt ta dig ur de moment som spelas upp i för hög hastighet, oftast genom att maniskt slå på piltangenterna och hetstrycka på enter. Gör detta genom att gå in på inställningarna och ändra styrningen till camera-relative. Jag rekommenderar starkt att man byter tillbaks till character-relative så snart man kan, eftersom den förstnämnda är rent horribel.
En annan lösning, som på många sätt är smidigare, är att ladda ner CPUkiller, ett program som låter dig låsa processoranvändningen på en mycket lägre nivå. Exakt hur mycket du ska begränsa CPU:n beror på vad du sitter på för en burk. Min netbook med Intel Core 2 Duo-processor på 1,6 ghz klarar av det som bäst om jag låser CPU:n till omkring 15%, d v s, 249 mhz. Att du har flera processorkärnor spelar ingen roll, Grim Fandango är inte programmerat för att utnyttja det.
Helt fritt från jobbiga buggar kommer Manny Calaveras episka resa genom dödsriket aldrig bli, men lösningarna ovan låter dig uppleva denna gamla klassiker, utan alltför mycket irritation.
Gott spelande!
Niklas Sintorn
Jag röstar för re-release! Eftersom varenda spel tvunget ska släppas i omarbetade versioner nu för tiden kan vi väl få se alla gamla Lucasartsspel släppas med högre upplösning och anpassade för dagens datorer?
Niclas de Faire
Grim Fandango är perfekt som det är, åtminstone till utseendet. Släpper de en nyversion så hoppas jag att de enbart rättar till kontrollen och buggarna!
Niklas Sintorn
Nä någon omgjord grafik á la Monkey Island-remaken vill jag inte heller ha, men högre upplösning hade nog gjort sig bättre på dagens större skärmar.
Niclas de Faire
Högre upplösning hade iofs inte varit fel. Ett widescreen-läge hade också varit trevligt. OT, visserligen, men jag gillade faktiskt grafiken i MI-remakesen, den såg ut som man mindes originalens utseende.
Niklas Sintorn
Jag gillade grafiken i tvåan som fan, men inte ettan av någon anledning. Tyckte Guybrush såg lite väl tanig och töntig ut.
Man kan tycka att någon smart hemmakodare skulle kunna fixa något liknande den där Scummlaunchern eller vad det nu heter som anpassar Grim Fandango till dagens datorer.