Tidningen Kupé är en utsökt tidning, som brukar ligga halvt sönderriven mellan sätena på SJ:s tåg. Förutom otroligt intressanta intervjuer med anställda på SJ och häpnadsväckande reportage om viktigheter som tågtoaletter, så klämmer de in lite modetips, några kultursidor samt, det enda relevanta för oss, en sida om spel.
Denna enda sida om spel innehåller några notiser som känns saxade rakt ur Wikipedia, vilket de antagligen också är. Det verkar inte vara några speciellt insatta spelare som skriver för Kupé. Såhär skriver de om Final Fantasy XIII:
Rollspel har aldrig varit lika stora i väst som de är i Japan. Final Fantasy XIII känns som ett försök att vända på den trenden, med ett mer linjärt upplägg än tidigare.
Vänta lite nu, hur kan Final Fantasy XIII vara MER linjärt än sina föregångare?! Har skribenten ens spelat några av de tidigare spelen i serien? Bortsett från Final Fantasy XI och andra halvan av Final Fantasy VI har de varit ultra-linjära, bortsett från några korta och hjärndöda kurirartade quests och någon enstaka drake att döda för ett svärd. Jag har svårt att föreställa hur det skulle kunna bli mer linjärt än så, såvida man inte implementerar Super Easy Mode från Bayonetta.
Och varför verkar skribenten tro att den, enligt denne, ökande linjariteten skulle vara ett sätt att få fler spelare i väst att upptäcka Final Fantasy? Våra mest älskade CRPG:n tenderar ju att vara väldigt öppna; Fallout och Baldur’s Gate är utmärkta retro-exempel på det, medan moderna diton är Oblivion och Dragon Age.
-.-
Vad sägs om att anställa folk som faktiskt har koll på spelbranschen, Kupé?
Nicke
Många recensenter verkar inte ha bemödat sig med att spela igenom hela spelet, då många av dem kritiserar spelet för att vara för linjärt. Dessa recensenter har uppenbarligen inte spelat fram till Gran Pulse som är spelets “overworld”, och där man med stor sannolikhet kan spendera mer tid än i hela FFVII totalt med att göra quests, jaga monster och samla prylar!
Aeneas
Nu har jag visserligen inte spelat FFXIII, men om det är som du säger, så låter ju Gran Pulse och alla quests som ett sätt att flörta med spelare i väst. Så, trots helt felaktiga föreställningar och premisser hade skribenten i Kupé alltså rätt i en sak: SquareEnix har försökt tillfredställa även västliga gamers i FFXIII.
Nicke
Ja det vore ju dumt att inte försöka tillfredsställa så många som möjligt, och det gäller ju inte bara i tv-spels soffan ^_^
blutt
Jag har en tvspels fotölj! ;)
Chiselgrind
Fan vad new school ni är som inte sitter på golvet när ni lirar… :P
Joakim
Bra inlägg! På dom bara! Man ska klaga på det som suger, så omvärlden lär sig att anlita skribenter som har koll på spelvärlden till artiklar och nyheter relaterade till tv-spel. Blir alltid så jävla pinsamt av suckers som inte har någon som helst koll, och aldrig bemödar sig med att göra någon bakgrundskoll…
Har en intervju med GonZa ang Super Street Fighter IV SM från Ystads lokalblaska “Ystads Allehanda” som jag antagligen ska såga sönder i kväll.. om jag pallar. Jävla dynga iaf.
Aeneas
Lokaltidningarnas Bingolotto-medelålder ska hålla sig ifrån tv-spel. Jag minns hur den utomordentligt och fantastiskt ruttna lokaltidningen gjorde ett reportage om ett lan några kompisar till mig hade när vi gick på gymnasiet. Idiot-journalisten kallade tillställningen för “hick-hack” och beskrev CS som “ett klassiskt ‘tjuv och polis’-spel, där CIA ska fånga bovar”. Jag dog en aning inombords när jag läste det.
Joakim
Haha, att referera till CS som ett klassiskt “tjuv och polis”-spel är ju bara för hilarious! :D