Jag älskade Final Fantasy. Jag har spelat igenom FFVI, VII och IX ett antal gånger. Jag plågade mig igenom Playstation-versionen av det allra första spelet i serien bara för att det är det första Final Fantasy, jag har kört varenda spel i serien. Jag älskade Final Fantasy.
På senare år har jag kommit att hata serien djupt. Varför? För att Square-Enix spottar konsumenterna i ansiktet. Sverker hade slängt både spelen, Tetsuya Nomura och Hironobu Sakaguchi rakt i soptunnan. Varje Final Fantasy sedan typ tvåan har haft nästan exakt samma handling. Det är alltid ett gäng ungdomar mot ett ondskefullt imperium. Ungjävlarna är alltid redigt jävla emo, speciellt huvudpersonerna. Gänget har alltid en joker, en karaktär som är menad att vara comic relief, men som i slutändan bara blir patetisk. Ofta får någon central karaktär dö, bara för att handlingen ska kännas djup och unik. Det är alltid samma sammansättning: imperium, emo, en död skitunge. I TRETTON SPEL PÅ RAKEN!
Vad jag aldrig kommer att förstå med denna spelserie är stridssystemet. Trots att det var utdaterat redan i början på nittiotalet, fortsatte Square med random encounters fram till 2002. Elvans stridssystem var väl ok, vad jag minns av de två testveckor jag fick av spelet för en massa år sedan, men det största problemet har jag med tolvans. Varför i helvete tog de bort det i Final Fantasy XIII? Det första riktigt bra och nyskapande de gjort på över ett decennium förkastar de bara för att återinföra en trött version av samma gamla skit de haft sedan starten. Skulle inte förvåna mig om det beror på att de japanska fansen blev ledsna i ögat av att inte få spela exakt samma sörja för miljonte gången.
Varför måste alla karaktärer vara så androgyna? Tycker Tetsuya Nomura att det är coolt med totalt könlösa tonårstöntar med lustiga hårfärger, som alla ser ut som kloner av varandra? Jag får intrycket av att han suttit i en kartong, á la Solid Snake, och smygstirrat på emo-/core-/scene-/vadfandenukallarsig-ungarna som sitter och sniffar lim på trappan vid Sergels torg. Jag tycker bara det är förvirrande när man knappt kan hålla isär karaktärerna från olika installationer av spelserien, än mindre karaktärerna i samma spel. Final Fantasy XIII känns mest som en trött version av Final Fantasy X om man bytt ut några namn här och där, kastat om händelserna lite, klippt och klistrat, allt för att försöka lura spelaren att det är ett nytt spel. På rak arm kommer jag på följande:
Gapigt mongo och överdrivet positivt mongo med dumma textilier i håret:
[nggallery id=40]
Hyperaktiv skitunge som ständigt misstänkliggörs p g a sitt ursprung:
[nggallery id=39]
De är inte exakt samma karaktärer, men de påminner för mycket om varandra, både till utseende och personlighet, för att kunna ses som något annat än muterade kopior av varandra.
Men det värsta med hela Final Fantasy-serien är förresten det där förbannade missfostret Tidus. FFX hade varit oändligt mycket bättre utan hans skrikiga ADHD-fasoner (påminner extremt mycket om den där koffeinstinna programledaren för ExtremeHome Make-over) och extremt krystade romans med Yuna.
I mitt tycke började det gå utför med serien redan i del åtta. Efter det underbara FFIX kom det starkt försämrade FFX och har därefter blivit sämre och sämre. Senare års upplagor av den respekterade gamla serien verkar ha följt samma recept:
-
Ingredienser
- Ett paket standardhandling från Square
- Platta och förutsägbara karaktärer efter behag
- En nypa manusförfattande direkt från papperskorgen
Anvisningar:
Blanda halvtaskigt, krydda med snygg grafik för att dölja den skämda eftersmaken och låt ruttna!
Är det inte dags att Square-Enix kokar ihop och serverar oss något nytt, istället för att försöka lura på oss samma uttjatade snabbmakaroner gång på gång?
EmmyZ
Personligen tyckte jag att FFX13 var riktigt bra. Men jag har å andra sidan aldrig spelat ett FF tidigare. Så alla dessa likheter med tidigare spel som du talar har jag inte upplevt.
Men jag förstår hur du menar när du lägger fram det som du gör. Självklart vill man ha någon sorts förändring i en serie förutom snyggare grafik och ny berättelse.
Kommer du att fortsätta spela kommande FF-spel eller är det diss nu? Själv är jag, nykomling som jag är, väldigt pepp på nya spel :-)
Niclas de Faire
EmmyZ: Jag är väldigt på min vakt numera vad gäller FF-spel. Efter en timme in i tolvan kände jag att jag slängt bort 699 kr, eftersom jag lika gärna kunde kört åttan eller tian och kisat lite istället. Jag kommer nog att testa alla nya FF-spel, antingen genom att låna dem eller när de finns att köpa för en billig peng. Chansen finns ju att de faktiskt kan göra ett spel jag uppskattar, även om jag tvivlar på det.
Har man inte spelat FF förut kan jag förstå att det är underhållande. Du har ju inte sett allt tidigare. Men ett visdomens ord är att invänta recensioner och åsikter från andra innan du ger dig in på ditt tredje eller fjärde nya FF, så att du slipper spela nästan exakt samma spel igen.
Jonas Andreasson
Känner ungefär likadant efter ca 10 timmar in i det senaste spelet. Det känns inte riktigt lika kul nu som det gjorde på “storhetstiden”, dvs FF6-7-8-9. Jag tror man har tröttnat bara.
Henrik Häägg
Square förr i tiden var som Blizzard är för mig idag…. GUDAR! Tycker det inte bara är Final Fantasy dom drar ner i skiten, allt är skit =/
Niklas Sintorn
Jag tyckte som EmmyZ att FFXIII var riktigt bra. Fast det kanske var mest på grund av att jag inte spelat ett FF sedan tian, då jag inte haft tid till tolvan. Men inget, och jag menar INGET går upp mot FFVI! Kan nog fortfarande texten till operascenen utantill, och när Ultros droppar in med ett gästspel är succén ett faktum!
Mattias // Onlajn.se
Mitt personliga favoritspel i FF-serien är FFVI till SNES med Terra, Sabin, Locke & resten av gänget. Faktiskt ett av mina favoritspel of all times!
Jag har rätt stora förhoppningar på “Versus”. Har hela tiden haft på känn att det kommer bli bättre än XIII, vi får se om det stämmer, om det kommer ut någon gång :P
Jonas
Tycker du/ni borde spela resten av spelen, kika på vad som fanns då och förstå på vilket sätt FF revolutionerade både genre och stridssystem. Tidigare FF satte standarden iom. med varje spel för vad som är möjligt, så var inte ignorant och förkasta en hel serie, eller för den delen jämföra senare spel med tidigare.
Känns som FF för dig är FF7-FF13, och med tactics inkluderat så har du missat typ 2/3 av släppta spel. Personligen förstår jag inte diskussionen ang. random encounters, visst, när jag spelade FF7 ryckte jag till då en strid började (all lugn musik och djup fokus bara rycktes ifrån..) men så jävla jobbigt är det ju inte, och ok att det är lite “orealistiskt” men det hade verkligen inte passat i FF7 t.ex. att ha monster som knallade runt. Det var inte det som var grejen. Get over random encounters plz.
Men visst, de senare spelen är kloner av varandra, och suger.
Niclas de Faire
Jonas: Tycker du borde läsa hela artikeln innan du kommenterar. Det framgår väl rätt tydligt av artikeln att jag spelat alla spel i huvudserien. Utöver det har jag spelat Tactics och andra spin-offs. Om du läste artikeln ordentligt skulle du fatta att jag inte förkastar hela serien, utan dess brist på utveckling och ständiga upprepning. Vi har serverats i princip samma spel i över två decennier nu.
Att vissa delar av serien var revolutionerande när de kom betyder ju knappast att de är håller bättre idag.
Jag tänker inte “get over” random encounters. Det är urusel speldesign. Ännu mer idiotiskt blir det i o m att Square höll fast vid dem ända fram till 2002, trots att det fanns bättre alternativ som de själva utforskat. Vad är det för snack om att det inte skulle passa in med något annat än random encounters? Andra Square-RPG:n, t ex Chrono Trigger och Vagrant Story fungerade fint utan dem, så varför skulle det inte ha fungerat i FF-serien? Hade Chrono Trigger varit bättre med dem? Det är lite som att tycka att Mario-spel skulle vara bättre utan sparfunktion, eftersom de tre första inte hade någon sådan. Tyck du att det är trevligt med random encounters, men var medveten om att du har en mycket obskyr ståndpunkt och att få håller med dig.
Ina (NG+)
Bra inlägg!
Började själv med sjuan, gillade det. Åttan fastnade inte alls på samma sätt. Nian var underbar… men sen har jag inte gillat något mer spel i serien :(
Håller HELT med dig i din kritik helt enkelt!
Niklas Sintorn
Åh! Åh! Mindes just att Wiiware spelet Final Fantasy Crystal Chronicles: My life as a prince var hur ballt som helst! Fast mer ur ett Sim City perspektiv ^_^
Jonas
Missade absolut att du spelat alla, men nu såg jag. Trots att jag missade läste jag faktiskt hela artikeln! Hade gärna svarat utförligt, men hetsen verkar hög. Jag skrev aldrig att RE var trevligt, så förstår inte citatet. Du skrev även att stridssystemet var utdaterat redan i början på 90-talet, och det är väl att ta i, vad jämför du med då? jag skrev aldrig att RE var fantastiskt och att t.ex. CT skulle vara bättre med det, men diskussionen ang. ff7 och RE är så jäkla gammal, jag menar, det var 13 år sen. släpp det.
Niclas de Faire
Men du skrev ändå att RE var det enda som passat in i FF7, Jonas. Det visar ju ändå på att du har någon sorts uppskattning för det stridssystemet. Vidare har jag aldrig påstått att du tycker att det är fantastiskt med RE.
Ja, RE var utdaterat redan i början på 90-talet. The Elder Scrolls Arena från -94 är ett mycket bra exempel på att RE inte var den enda vägen att gå på den tiden. T o m Squares eget Secret of Mana från -93 klarade sig utmärkt utan RE. Så ja, det fanns bättre alternativ än RE redan då.
Det har aldrig handlat om att just FF7 innehöll RE, utan snarare att Square av ren princip höll fast vid det ända fram till 2002 års FF10. Den formen av spelstrider var föråldrad nästan ett decennium tidigare, folk hade stört ihjäl sig på det i flera år innan och det fanns långt bättre alternativ.
Johan H
Jag kan inte mer än hålla med Niclas här. Jag gav själv upp FF serien redan efter 8an så… Tyvärr är det så med allt för många serier spel och utvecklare. Blizzard är mer eller mindre på väg åt det hållet med, iaf av vad jag har provat av SC2 och vad jag sett av D3. Det krävs rätt ordentliga förändringar för att hålla spelen på samma nivå som de tidigare. Radikala förändringar t.o.m. Kolla på Fallout 3 som exempel. Där gick man totalt ifrån turn based, ovan ifrån vy, till FPS. Många ratade det. Men sedan kom spelet, och jävlar vad bra det var. Tror Blizzard behöver något liknande i sina spela (Kolla bara wow t.ex… STORA förändringar behövs där…)