Babes, Bullets, Bombs. I love this job!
Hårdkokta actiontyper är och har alltid varit allt annat än bristvara i spelvärlden. Utifrån sett är de lika varandra, hästsvans eller snagg och mycket muskler. En bild baserad på den amerikanska drömmen som helt tydligt uppdaterats ytterst sparsamt genom åren. Förändringen har istället skett på insidan, actiontyperna börjar ställa frågor, tvivla på sig själv, söka. Dominic från Gears, Sam Fisher från Splinter Cell, till och med den artificiellt förstärkte supersoldaten Master Chief från Halo har en hjärnspökande A.I. bakom visiret. Okej, helt nytt är det ju inte då Max Payne knaprade piller och mådde allmänt dåligt redan 2001 men ändå, jag vill fortfarande skylla på Jack Bauer.
Oavsett vad finns det givetvis också undantag. En av de är allas vår Duke Nukem som sedan starten 1991 inte gjort något annat än att sparka ihjäl mutanter, gå på strippklubb och förstöra saker med allehanda vapen. Som vi alla vet blev det inte bara en uppföljare, det blev flera och förutom att byta genre från sidscroll till FPS spred de sig även från PC till en hel drös konsoler som PlayStation och N64. Senaste generationens enheter är hittils inte välsignade med någon egen Duke-titel, Forever lyser fortfarande med sin frånvaro och spekulationerna om releasen har åter blossat upp inför årets E3-mässa.
Något som vi inte behöver spekulera om är däremot XBLA-releasen av Duke Nukem: Manhattan Project. Spelet släpptes ursprungligen till PC 2002 för att fira Dukes 10-årsjubileum och är en mix av tidigare titlar i serien. I slutet av månaden kan alltså 360-ägare återbekanta sig med Duke genom 24 banor fulla av sidscrollande shoot’em up. Exakt vilka XBLA-unika features spelet kommer att få återstår att se men klart är i alla fall att det kommer att vara möjligt att låsa upp Avatarprylar genom achievements.
Manhattan Project blir tillgängligt på XBLA 23.06.2010 och kommer att kosta 800 MSP.