Skylanders går på tomgång

Recension av Skylanders: Swap Force

skylandersheader

Affärsidén bakom Skylanders är så briljant att Vicarious Visions och Activision lika gärna kunde ha byggt sig ett eget sedeltryckeri. Genom att kombinera fysiska leksaker med tv-spel har man lyckats skapa ett habegär hos kidsen som knäcker Pokémons “gotta catch ‘em all” alla dagar i veckan. Nytt för det tredje Skylanders-spelet är de så kallade Swap Force-figurerna där övre och undre halvan går att dela på och sätta ihop med andra. På så sätt blir karaktärsgalleriet… Typ jättestort.

Två figurer ger fyra kombinationer.

Med nya karaktärer och nya förmågor kommer även nya minispel och annat att pyssla med under spelets gång. Men i grund och botten är det samma spel. Det är som att stapla fler och fler pålägg på samma gamla macka. Till slut blir det mest rörigt och lite svårt att äta. Likt andra årliga releaser som Call of Duty och Assassin’s Creed känns det som att jag spelar samma spel för tredje året i rad, med några mindre uppdateringar och förbättringar. Man skulle kunna argumentera för att innovation och större förändringar är mindre viktiga i spel riktade till barn, men jag tycker att de små förtjänar lika mycket ansträngning som vi vuxna.

Det Skylanders-serien förlorar på att inte innovera vinner det på charm. Swap Force är inget undantag och det stora karaktärskalleriet till trots lyckas man fortfarande göra de nya figurerna charmiga, roliga och coola på en och samma gång. Bra för spelet, sämre för föräldrar som tvingas punga ut med över hundra spänn för de flesta av leksakerna.

Det är väldigt roligt att ställa en ny gubbe på portalen och se denne materialiseras på tv-skärmen.

Man kan se på Skylander spå två sätt. Antingen som att man med figurerna köper både fysiska leksaker och tv-spelstid åt ungarna. Eller så tar man det mer cyniska synsättet att allt ju faktiskt finns på skivan från början, och att leksakerna inte är något annat än dyra nycklar för att låsa upp material man redan betalat för. Själv hamnar jag någonstans mitt emellan, för det är väldigt roligt att ställa en ny gubbe på portalen och se denne materialiseras på tv-skärmen.

Snygga karaktärer.

De nya greppen i Swap Force till trots börjar serien gå på tomgång. Jag hoppas att man gör större innovationer till nästa gång, för det lär bli en nästa gång. Världen är så pass utförlig nu att den kan utnyttjas bättre. Om nästa Skylanders-spel blir en mer öppen värld där man kan spela tillsammans med andra samlare online kommer jag definitivt tillbaka. Annars är jag nog nöjd efter tre spel.

Skylanders: Swap Force

Format

Playstation 3, Xbox 360, Wii U, Wii, 3DS, Playstation 4, Xbox One

Släppdatum

18 oktober 2013

Utvecklare

Vicarious Visions

Betyg

3/5

Sammanfattning

Skylanders: Swap Force är lika charmigt som de tidigare titlarna, och gameplay är stabilt och bra. Nackdelen är att det börjar kännas som mer av samma gamla spel. Något måste hända i den här serien nu.

Swap Force-figurerna bjuder på totalt 256 nya karaktärskombinationer, och bjuder in till lite fler spelmoment. Spelet är fortfarande charmigt så det förslår.

Bristen på innovation, och det faktum att Skylanders-fansens föräldrars fickor kommer att likna svarta hål när alla figurer måste samlas.