Spökerier och hemsökningar har alltid förekommit, eller i varje fall har folk alltid inbillat sig det. Från alla tider finns det historier om hemsökta föremål; kläder, statyer, målningar, dockar – ja, det mesta. Men, vad finns det för (påstått) hemsökta spel?
Majora’s Haunted Mask
En amerikansk student ger sig ut på jakt efter N64-spel på loppmarknader och träffar en obehaglig gammal gubbe som säljer ett exemplar av Majora’s Mask. Studenten anar oråd, men köper spelet. Det saknar etikett och har istället spelets titel skriven med tuschpenna på utsidan. När denne student sätter i kassetten finns sparfilen “Ben” där. han tar bort den och påbörjar en ny, varpå följande händer:
http://www.youtube.com/watch?v=X6D2XCJUJHY
http://www.youtube.com/watch?v=iGOJmdxdjeA#t=12
http://www.youtube.com/watch?v=K48QdVhCBfQ
Ben är spöket efter spelets förste ägare som dog innan han hann spela igenom spelet. Historien fortsätter här: http://inuscreepystuff.blogspot.de/2010/09/majora.html
Det hela verkar mest röra sig om ett hackat spel och en välskriven berättelse; precis som de flesta bra spökhistorier blandar den en stor portion fantasi och effektiv berättarteknik.
Pokémon Black Version
En Pokémon-entusiast kommer över ett exemplar av Pokémon Blue som istället för den vanliga frontbilden bara har en svart etikett med Pokémon-loggan. När spelet startas står det “Pokémon Black Version”, istället för “Pokémon Blue Version”. Bemärk att detta hände långt innan Pokémon Black släpptes till Nintendo DS. Förutom Charmander, Squirtle och Bulbasaur kan man välja en spök-Pokémon som passande nog heter Ghost.
Väljer man denna Pokémon får man förmågan att döda andra Pokémon och deras tränare. När man klarat spelet kan man återvända till den första staden och besöka deras gravar. Det sägs att kassetten är hemsökt och att de som spelar detta spel riskerar att drabbas av mycket obehagliga konsekvenser.
Det finns fler historier om hemsökta spel – fler än vad jag kan återge här. Dessa historier är mycket effektfulla i sin skräck, då de i mångt och mycket använder sig av igenkänning för att förmedla sina skräckinjagande berättelser. Även om Majora’s Mask var mörkt och kusligt så var det ändå en trygg upplevelse hemma i tv-soffan. När skräcken smyger sig in där vi känner oss trygga och avslappnande tiodubblas dess effekt och utnyttjar igenkänningsfaktorn till max.