“GTA V Online” har precis lanserats och som vanligt när det handlar om att koppla upp sig mot en begränsad server, så går inget som förväntat. Kötiderna är brutala, och spelet är buggigare än vanligt. Nu ska jag inte säga att jag vet hur buggigt det faktiskt är, för jag har inte provat, men har följt en hel del arga och skarpa meddelanden till Rockstar via Twitter.
Ett av de största problemen, som visserligen har funnits sen spelet släpptes, verkar vara att bilar helt plötsligt försvunnit ur deras garage och det verkar inte finnas något man kan göra för att få tillbaka dom. Har man tur så är det bara en stulen dynghög till bil, men alla har nog inte samma tur. Det finns ju dom som lagt en kraftig summa på att först köpa bilen, för att sen pimpa den efter tycke och smak. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att tjäna ihop dessa pengar, men att oförklarigt bli av med saker man lagt både energi och tid på är något som kan resultera att spelet abrupt slängs tillbaka till spelhyllan.
Jag förstår alla gamers som spottar sig hesa över alla buggar, men borde vi inte veta bättre vid detta laget? Visst ska spelet bara fungera, men inte någon launch de senaste fem åren har fungerat som det ska från dag ett när online-funktioner är inblandat. Jag förstår kicken med att man vill vara först på pucken och dela med sig av sina tidiga upplevelser till sina vänner, men då får man också förvänta sig att dividera den upplevelsen som spelutvecklarna ursprungligen vill förmedla med två.
Man trodde ju att Blizzard med spel som World of Warcraft och Battle.net i bagaget skulle sköta launchen av Diablo 3 felfritt, men icke. Kötiderna var katastrofala och spelet var allmänt trasigt. Den värsta launchen måste ändå vara Simcity. Löftena bara haglade om hur fantastisk det skulle vara att spela med sina vänner, då städerna kollaborerar med varandra som aldrig förr, och hur man tillsammans kunde bygga upp storverk som internationella flygplatser och solcellsparker. Ingenting fungerade som det skulle, och även här var kötiderna abnormt långa, även ifall man ville spela själv.
Båda spelen lade jag ner efter drygt 2-3 veckors spelande och har inte tagit upp dom sedan dess. Har inga planer på det heller, men är ganska övertygad att om jag hade väntat med att spela, så kanske, KANSKE skulle man hållt lågan vid liv lite längre. Och om alla skulle börja anamma samma betéende, att lugna sig med inköp till spelen är spelbara, så kanske speljättarna tänker om och köper in de där 10 extra-servrarna som krävs för att alla ska kunna logga in. Man förlorar absolut ingenting på att inte vara först ut på ett nytt spel, snarare tvärtom.