Förra veckan släpptes så äntligen det nya SimCity. Du kanske har spelat det? Inte? Då är du inte ensam. Tusen och åter tusen människor runt hela jorden har nämligen betalat 599 surt förvärvade kronor för ett spel de inte ens kunna spela. Folk har inte kunnat logga in, och de som har kunnat göra det har ofta blivit utkastade lika snabbt igen. Det vore ju inga problem om det inte vore så att Maxis tvingar spelare att vara online alltid, även när de bara vill spela själva.
Det har gått så långt att man har tvingats stänga av vissa funktioner i spelet för att frigöra serverkraft så att folk kan spela över huvud taget. Jag själv har ingen dator som klarar spelet, tyvärr, men Peter som ska recensera det har haft stora problem med att logga in. Enligt ett uttlande från Maxis vd Lucy Bradshaw jobbar Maxis hårt med att gå igång fler servrar så att fler ska kunna spela. Hon skriver att de har ökat kapaciteten med 120 procent, och fortfarande har folk problem att spela. “Vad gick fel? Kort sammanfattat: många fler loggade in än vi trodde”, heter det i Lucy Bradshaws uttalande, och sedan jämförs det med betan där det tydligen var långt färre som spelade. No shit! Maxis, ni har gjort ett av 10-talets mest efterlängtade spel. Visst fan kunde ni ha listat ut att det skulle sälja som smör?
“Vad gick fel? Kort sammanfattat: många fler loggade in än vi trodde”
Många, mig själv inkluderad, var snabba att skylla allt på utgivaren EA. Det är lätt att skylla på de stora “onda” utgivarna och tycka att det är synd om utvecklarna som får sina spel förstörda. Men den här gången verkar det faktiskt vara Maxis själva som står bakom beslutet om “always online”.
Nu har Maxis som sagt gått ut och bett om ursäkt för att släppet av SimCity skötts under all kritik, och de har till och med lovat att alla som drabbats av problemen ska få tanka ner ett gratis spel från Origin. Det verkar även vara lättare att kunna spela nu än vad det har varit tidigare. Men är det tillräckligt? Det är ju SimCity folk vill spela, inte något annat spel de får gratis för att de inte kunnat spela det som de lagt ut 599 kronor för. Det ska bli intressant att se hur mycket release-haveriet påverkar försäljningen av spelet, recensionerna och framför allt hur det påverkar Maxis rykte som utvecklare. Personligen hoppas jag att Maxis, och alla andra utvecklare och utgivare, lär sig något av det här. Nämligen: sluta ha “always online”-DRM på era jävla spel!
Quid
Man tycker ju att dom borde ha tagit lärdom av Blizzards Diablo 3-fiaskosläpp förra året, men icke :(
Quid bloggade nyligen – Crysis 3
Marcus Olsson
Jag håller med dig i mångt och mycket – spelssläppet i sig är katastrof. Men att spelet ska vara “always online” ser jag i det här fallet inte som något direkt ont, då om jag har förstått det rätt (väntar på Mac-version för att faktiskt spela det) så är regioner en minst sagt integral del av spelet. Dessutom så verkar vissa simuleringar t.o.m. gå på deras servrar.
Man kan kanske beskylla dem att inte ha ett separat singleplayer läge – men sen är det nya SimCity är inte ett singleplayer-spel, på gott och ont antar jag. Jag tror att man ska akta sig för att se det som bara ett DRM i det här fallet. Ingen klagar ju på att WoW är “always online”?
Jag hoppas i alla fall att EA för en gångs skull tar lärdom över en spellansering – hur många gånger har man inte suttit frustrerad med ett nysläppt Battlefield-spel tidigare där EA har varit “helt oförberedda på det stora antalet spelare” tidigare? Bättre tekniska lösning, mer optimering – och förmodligen fler servrar i framtiden, tack. Betala 600:- för något man inte kan använda – och därefter inte kunna lämna tillbaka (nackdelen med vår digitala era) är sjukt.
Marcus Olsson bloggade nyligen – Snabbstarta ditt projekt med Flight, php-activerecord och Twig
SpeLinnea
Intressant synvinkel, Marcus. World of Warcraft är ju ett MMO från start, medan SimCity traditionellt har haft en väldigt stark enspelarkultur bakom sig.
Always online blir döden för den här typen av spel, men Steam klarar det så väl, varför kan inte fler göra det?
Quid
En annan aspekt med “alltid online” är ju att någon måste tillhandahålla servrarna. Idag kan jag utan större problem sätta mig ner och spela t.ex. SimCity 2000 trots att det är 20 år gammalt. Om 20 år tror jag inte det körs några servrar till nya SimCity, frågan är om det ens finns om 5 år?
Quid bloggade nyligen – Glöm våren!
OptimusPerntz
Har inte stött på så mycket trubbel med online kravet på SimCity än så länge (förutom en gång då servrarna var nere för underhåll). I övrigt har det flutit på smidigt. Däremot är allting inte guld och gröna skogar. Om man bestämt ska ha ett online krav på spelarna så kan man åtminstone som spelare kunna förvänta sig någonting i utbyte (schysst multiplayer, ranking system, chattkanaler osv). I nuläget finns varken något chatt- eller rankingsystem. Det som finns är ett multiplayer system men som är helt bananas då det helt enkelt inte går att hitta aktiva multiplayer spel där det finns en ledig stad att börja bygga med. Slutresultatet blir att man antingen spelar ensam eller med inbjudna vänner. Med andra ord en dålig deal för spelaren i utbyte mot ett online krav.
Det känns som att spelutvecklarnas stora farhåga med piratkopiering har mynnat ut i desperata försök, så som med online krav på spel som egentligen inte behöver det. Tyvärr tacklar man inte grundproblemet i det hela (och enligt min åsikt anledningen till varför piratkopiering finns fortfarande överhuvudtaget), nämligen att erbjuda en bättre produkt till konsumenterna än vad piratkopian är. Det är inte många som lyckats med det, men gör man det så blir det väldigt framgångsrikt (tänker bland annat på Spotify vilket är en bättre produkt än om jag skulle nedladda alla låtar på min dator/smartphone själv). Så Maxi: punga ut en bättre produkt än vad en piratkopierad version skulle vara och om ni ska ha online krav, ge spelarna någonting för det!
Micael
Jag är en liten röst i det stora stormiga havet, men ändå försökte jag sprida mina ord och berätta mina tankar till berörda parter EA/Origin/Maxis via diverse forum: Seeing the SimCity launch-mess makes me think: I’ll never preorder because I’m VERY concerned about your launch issues.
Fredrik
Många, mig själv inkluderad, var snabba att skylla allt på utgivaren EA.??!! EA äger Maxis! Så vem tror ni bestämmer över vem?