Hands on – Sim City

SimCityheader

I ett mörkt rum i Kistamässans källare föstes vi skribenter in och jag (Niklas) och Sanna med dem. Där inne stod ett gäng svulstiga datorer som alla hade en och samma text på skärmen, “Sim City”. Jag spelade smått otroliga mängder av det första spelet till Super Nintendo back in the day. Det kan faktiskt vara det av mina spel jag lirade allra mest. Efter det gick jag vidare till Sim City 2000 på PC, och så har det hållt på. Nu var det dock längesedan jag byggde virtuella städer, men i dag var det alltså dags att prova det kommande spelet.

Egentligen funkar Sim City som det alltid gjort. I den tidiga pre-alphan vi fick testa fick vi ta över en liten stad i nöd. Någon hade byggt upp den lilla staden och helt glömt bort att ansluta den till motorvägen, bygga kraftverk och dra vattenledningar. Vi skulle alltså fixa ihop allting. Det skulle alltså byggas vägar och allmänt fixas till. Det funkar som vanligt med residential- industrial- och commercial-zones vars mängd och placering ska balanseras. Det är numera sjukt smidigt att placera ut zoner och de sätts automatiskt fast vid vägar. Över är det mesta som tidigare, och inget lär chocka vana Sim City-spelare. Det är anpassat för dagens spelklimat med lättfattliga menyer och smidigt gameplay.

Det som verkligen utmärker det nya SimCity mot det gamla är den nyutvecklade Glassbox-motorn. Där tidigare Sim City-spel genererade grafiska representationer av avancerade beräkningar för att illustrera vad som händer i världen skippar Glassbox beräkningarna och låter allting hända direkt i spelet. För att illustrera: om ett kolkraftverk sprider rök så är röken i sig data som sprids ut över kartan och påverkar omgivningen. Allt du ser händer faktiskt. Trots att det kan låta otroligt prestandakrävande så intygar spelets representanter att det inte alls ska vara ospelbart även på enklare datorer.

Efter att ha fixat och donat och fått den lilla staden att öka både sina inkomster och invånarantal hände det som alltid händer när det går som bäst. Jordens undergång. Det blir mörkt, börjar skaka och plötsligt faller asteroider från himlen och spränger vårt kära stadshus. Ja, naturkatastrofer är alltså en del av spelet precis som tidigare.

Jag (Niklas) är i allafall säker på att jag vill bygga städer i den nya fina motorn och bara sitta och mysa med mina skatteintäkter och stadsplanering. Då mår jag som bäst. Sim City lär bli en bra anledning till att skaffa en ny speldator i vår.