Ghost Recon har traditionellt varit en Ubisofts lite mer taktiska skjutare, och till skillnad från Rainbow Six så har Ghost Recon fokuserat på utomhusmiljöer. I det nyaste spelet i serien – Future Soldier – så får vi stifta bekantskap med framtidens soldater.
Löst sammansatt historia
Spelet öppnar upp med med att en grupp Ghost-soldater ska försöka stoppa delar av vapensmuglingen i Sydamerika, men då de stannar en konvoj av lastbilar som ska innehålla illegala vapen, hittar de en bomb – som detonerar och dödar hela gruppen.
Du, och din egna grupp av Ghost-soldater sätts in för att ta reda på vem som låg bakom bomben. På vägen dit hittar du ledtrådar som (så klart) visar på att mycket större händelser är i görningen och som du (så klart, igen) måste stoppa.
Storyn i Ghost Recon: Future Soldier är varken särskilt intressant, eller särskilt välgjord. Mellan uppdragen får man mest se små korta scener som försöker måla upp ens soldater som “riktiga” människor – vissa är riktigt krystade sådana som får en vilja plocka fram skämskudden mer än någonting annat (speciellt en scen där din råbarkade kapten ringer hem för att ha ett kärleksfullt samtal med sin son…).
Vad storyn där emot lyckas väl med är att motivera de många olika miljöerna och platserna som dina uppdrag tar plats på – allt ifrån snöiga landskap på Kolahalvön till mer sandiga vidder i Afrikas mitt.
Inte Call of Duty
Future Soldier är långt ifrån de flesta skjutaspelen som har kommit ut på sistone, du kan inte springa rakt ut och skjuta hejvilt då det med största sannolikhet slutar med att du ligger död på marken. Utan här gäller det istället att rekognoscera området, se vilka fiender du kan plocka ut först för att sedan avancera framåt utan att bli upptäckt.
Till din hjälp har du en rad verktyg, t.ex. en liten radiostyrd helikopter som du kan använda för att upptäcka fiender längre fram. Men det allra viktigaste (och användbara) verktyget är din “camo-suit”, som gör dig helt osynlig för fienden. Dock så får man se till att inte röra sig för snabbt, eller skjuta för då deaktiveras den.
Till din förfogan har du också en imponerande rad vapen att experimentera med. Inför varje uppdrag så får du välja ut två vapen som du ska ha med dig, och du kan välja exakt hur du vill ha dem; vilken typ av ammunition du ska använda dig av, om du vill sätta på en ljuddämpare, vilken typ av sikte med mera. Vilka vapen du väljer att ta med dig påverkar slutgiltligen mer än vad man tror, då vilken typ av sikte avgör vilket avstånd du drabbar samman med fienden – och till exempel en ljuddämpare kan avgöra i vilken ordning du tar ut vissa fiender.
Skillnad från förr
Ghost Recon: Future Soldier är inte i närheten så taktiskt som serien än gång var. Uppdragen är betydligt mer linjära, men du får fortfarande ofta möjligheten att välja din egna anfallsstrategi. Dock så har du väldigt lite kontroll över dina kamrater, de enda ordnarna du kan utdela är att de ska ge understödseld mot specifika fiender, och så kan du “tagga” upp till fyra fiender där ni i gruppen sedan kan göra en “sync shot” för att ta ut alla de taggade fienderna samtidigt.
Trots att möjligheten att styra dina kamrater in i minsta detalj saknas så känns det ändå som om det är du som styr din grupp soldater, och väljer bästa tillfället att skjuta mot fienden.
Singleplayer-läget tar uppemot 12 timmar att spela igenom, och de är tillräckligt varierande och väl genomförda för att man faktiskt vill spela igenom flera av uppdragen igen – inte minst för att man får ett betyg på en hur pass bra “Ghost” man egentligen är.
En värdig titel i serien
Ghost Recon: Future soldier gör mycket rätt, och det märks att Ubisoft (och speciellt då Red Storm) har lagt ner mycket tid och omtanke på spelet. Storyn må inte vara något att skryta om (så länge som man kanske inte är ett Tom Clancy-fan), men allt ifrån grafiken, vapenljuden till tempot i uppdragen är utomordentligt välgjorda – och spelet är definitivt ett av årets bästa tredjepersonsskjutare.
Anders Brunlöf
Jag köper hemskt sällan spel, men efter en vadslagning hade jag två innestående. Jag “beställde” hem det här idag, mycket baserat på din recension. Hoppas det är mitt typ av spel, det kändes som det när jag läste din recension i alla fall.
Anders Brunlöf bloggade nyligen – Indie Game: The Movie
Marcus Olsson
Haha, vilken press jag fick nu då – men jag hoppas att du gillar det!
Och vad är det för typ av vadslagning du kör om du blir tvingad till att köpa spel? =)
Marcus Olsson bloggade nyligen – Responsiva iframes med Javascript
Anders Brunlöf
Jag och två polare satsar på tre killar var i The Ultimate Fighter (MMA)
1:a killen är värd ett spel, 2:a en flaska sprit och 3:e en pizza.
Vinner mitt första-val hela säsongen, som under denna säsong, så blir de två jag vadslår mot skyldig mig ett spel per skalle. Körde samma bet förra våren och då åkte jag istället på torsk och fick köpa ett spel till min polare.
Men just nu är det kul. Och som sagt, spännande :)
Anders Brunlöf bloggade nyligen – Retroresans Topp 100, del 1