I måndags var det årets, om inte årtiondets, största releasefest. Jag menar naturligtvis releasefesten för Diablo 3. Klockan åtta öppnades portarna för press och branschfolk i en mysig källare nära Slussen i Stockholm. I lokalen väntade gott sällskap, tilltugg och dryck men det mysigaste av allt var de kåpbeklädda trubadurerna som spelade Tristrams Theme från Diablo 2. Tillsammans med en absurd mängd levande ljus och en ständigt puttrande rökmaskin blev det diaboliskt stämningsfullt.
Efter ett par timmars mingel och småtugg gick vi vidare till Webhallen där hundratals människor stod i kö för att hämta ut sina förhoppningsvis förhandsbokade exemplar av spelet. Kön var i runda slängar 2-3 personer bred och sträckte sig en bra bit runt byggnaden. Ryktet säger att det rör sig om runt 1800 personer och med mitt ögonmått mätt kan det väl stämma.
Naturligtvis fanns det en hel drös med cosplayare, somliga i otroligt välgjorda och intressanta dräkter. Dessvärre hann jag inte fånga dem alla med kameran i folkvimlet, men jag lyckades fånga de vinnande dräkterna. Jenni Källberg, också känd som Pixelninja, drog hem förstapriset för sin “Caldeum Nobility”-dräkt. Det andra priset kammades hem av en för mig okänd paladin i skinande rustning.
Det här är första gången jag går på ett release-event på Webhallen och jag kan föreställa mig att jag valde helt rätt event att bli mitt första. Stämningen var helt fantastisk, jag kan inte minnas när jag sist såg en så stor folkmassa i ett så underbart lyckorus som alla verkade befinna sig i. Utanför Webhallen hörde jag ett par förbipasserande människor utbrista med uppriktig förvåning: “Va? Är det här för ett dataspel?!”
Diablo 3 har varit efterlängtat av hela gamingvärlden, utan tvekan. Men jag tvivlar på att något annat företag än Blizzard skulle ha kunnat göra en release som den här. Det handlar inte bara om att de vet hur man ordnar en bra fest (vilket dom definitivt vet). Det handlar om den image Blizzard har. Hur många andra företag har rykte om sig att aldrig ha släppt ett dåligt spel? Lägg där till en djävulskt skicklig PR-avdelning och ni får ett spelsläpp som det kommer att talas om långt efteråt.