Anime-fighting för fansen

Recension av Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generations-logo

I mina ungdomsår hade jag en period där jag konsumerade väldigt mycket anime, och då speciellt Naruto – som jag såg från avsnitt ett till början av Shippuden-serien. Naruto stod också för mitt allra första importerade GameCube-spel från Japan; “Naruto: Gekitō Ninja Taisen! 2″ – ett spel som jag verkligen gillade, och visade mig att cell-shade:ade fightingspel fungerar riktigt bra.

På senare år har jag dock inte varit lika välbevandrad i Naruto-universumet, men blev genast lockad när jag fick möjligheten att recensera “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations”, som både har ett stort namn, och innehåll.

Recap

Naruto

För den som inte är särskilt insatt i Naruto finns det här inga hinder, story-läget består av flera enskilda historier som fokuserar på endast en karaktär i taget, ända från första avsnittet fram till där serien är idag. Läget blandar både sekvenser från animen, med ett par nygjorda scener som endast hittas i det här spelet – alla är väldigt välgjorda och trevliga att titta på, detta är mellansekvenser som man inte ska hoppa förbi.

Det här läget fungerar bra både för de som vill lära sig grundelementen i Naruto-universumet, bara konsumera en bra story, eller som för mig – en snabb tillbakablik till hur storyn har utvecklats fram till idag.

Rasengan! Chidori! Sharingan!

Man kan inte anklaga Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations för att vara världens djupaste fighting-spel, det är långt ifrån det. Man har en ganska begränsad rad attacker man kan genomföra, men matchens utgång beror ändå till väldigt stor del utav att man kan behärska när man ska använda sina specialattacker, föremål, distansattacker samt när den bästa tiden är för att ladda upp sin chakra.

Tre mätare måste man hålla koll på; sin hälsomätare, chakra samt en som visar på hur många kringmanövrar man kan göra (förvandla sig till en stock och dyka upp bakom motståndaren).

Ens chakra används inte bara för att genomföra specialattacker så som Sasukes “Chidori”, alla har även en lättare specialattack, samt möjligheten att använda sin chakra för att skicka iväg kraftfullare kunais, bland annat. Chakran går när som helst under matchens gång att ladda upp, men under tiden man gör detta är man ett lätt mål för motståndaren.

Med sig i striden har man även olika föremål, så som bomber och andra föremål som exempelvis ökar skadan man delar ut med en viss procentsats.

Timing, en del taktik och en gnutta tur är det viktigaste för att gå vinnande ur striden. Men samtidigt är det en väldigt trevlig balans i och med det att det är väldigt enkelt att bara plocka upp kontrollen och spela ett par matcher mot en kompis; det tar inte lång tid att komma igång.

Matigt innehåll och ögongodis

Ett maffigt storyläge, flera olika multiplayer-lägen (både offline och online) samt flertalet andra sätt att spela på (t.ex. ett survivor-mode) gör att det finns en hel del innehåll att plöja igenom. Lägg där till cirka 70 upplåsningsbara karaktärer, mängder med upplåsningsbara föremål och filmer för hardcore-fansen betyder att Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations kommer att hålla en sysselsatt i åtskilliga timmar, om man så önskar.

Likt CyberConnect2s tidigare spel i år, Asura’s Wrath, är grafiken helt magnifik. Striderna utspelar sig i ett 3D-rum, men karaktärerna och omgivningarna är uppritade i en typ av pseudo-2D – färgerna och detaljerna är riktigt fina. Närmare animen än så här kommer man knappast inte.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

Format

PS3, Xbox 360

Släppdatum

30 mars 2012

Utvecklare

CyberConnect2

Betyg

3/5

Sammanfattning

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations är ett spel som alla kan spela, och ha kul med. Men man behöver vara ett tvättäkta Naruto-fan för att få ut allting ur spelet.

Grafiken, japanskt ljudspår (ett måste för Naruto), Story-läget samt den kolossala mängden innehåll

Lite för simpla kontroller, skulle kunna göra ett bättre jobb att förklara en del av spelmekaniken