Du kommer få springa, tur att du får constant sprint

Star Wars

Jag deltog under den senaste helgen i den sista betan för Biowares nya MMORPG : SWTOR. Jag har tidigare spelat WoW väldigt av och till sen start och smackat ner nästan alla endgame bossar tills tredje expansionen kom. Nu spelar jag inget mer MMO alls utan nöjer mig med fantastiska lir som Skyrim eller Battlefield 3, men jag har intresse för MMOn och när jag först såg SWTOR annonseras gick jag direkt in på deras forum och registrerade mig och anmälde Betatest-intresse. Dagar gick, veckor gick, månader gick, halvår gick. Jag hade glömt bort mitt konto och läste förstrött utvecklarnas teasers de annonserade på Facebook.

Till slut fick jag mailet. För alla som varit medlemmar innan någon månad tillbaka öppnas nu den sista betan som de kallade Stress Test.

Sen var jag inne och det här  är mina intryck:

Faction

Det finns två sidor att välja mellan: The Republic eller The Empire. Jag valde The Republic för jag är snäll IRL och har ingen ondska att leva ut!

Klasser

Du har att välja mellan fyra huvudklasser: Jedi, Trooper, Jedi Consular och Smuggler. På level 10 får du välja Advanced Training. Jag spelade som Trooper och hade att välja mellan Vanguard (Tank) och Commando (Hybrid healer/dps). Alla klasser följer en egen storyline under levelingens gång, mer om det snart.

Quests

I din karaktärs första del av sin karriär är du på din klass specifika questzone. Jedis delar och Troopers och Smugglers delar. Jag är en del av armén och slåss mot rebeller på en tidigare fridfull planet. Allt börjar med att jag som Trooper har blivit rekryterad till en elitenhet kallad Havoc Squad och jag ska göra mitt bästa för att imponera på dem. Huvudstoryn som binder ihop mitt äventyr är välskriven och leder mig till alla andra quester jag behöver hitta. Questerna har en lagom mängd dialog där jag är en patriotisk soldat som bara tror på rättvisa. Jag blänger fanatiskt ilsket på min polare som är rolig under questerna och väljer Dark side questoptions bara för att retas.

Så om du inte pallar spela med någon annan som sabbar när du bara questar får du på level 10 en kompanjon som följer dig vart du än går. Han gör lika bra skada som du och är som en gruppmedlem i mångt och mycket, fast bättre. För du kan skicka iväg han till att sälja all din gråa skit när som helst så länge du har han framme. Mycket bekvämt. Syftet med kompanjonen är att göra det lite lättare att questa och den fyller alltid ut en grupp så när du är gruppad med en polare har ni båda er kompanjon framme så ni är fyra egentligen. Sen om ni blir tre spelare får bara ledare ha sin kompanjon framme och när ni är fyra får ingen ha sin kompanjon. Kompanjonen kan ta på sig gear och bli bättre precis som du själv. Gearet du precis ersatt kan du alltså vänta med att sälja och slänga det på din kompanjon istället. Det gör stor skillnad.

Vad för nåt? Jo, det är detta som gör SWTOR questingen unik från många andra MMOn. Det är som att spela ett spel som t ex Mass Effect. För att få och lämna in quest måste du föra en dialog med NPCs och under dialogens gång har du tre svarsalternativ att välja. Då och då får du alternativ som antingengen ger dig Light side poäng eller Dark side poäng och valet du gör påverkar direkt hur ditt quest utvecklas. När du är i grupp så väljer alla varsitt svarsalternativ och sedan lottar spelet ut vem som får svara. Du får fortfarande t ex Light side poäng när någon som valt Dark side alternativet vinner rollen men hur mycket du än glänser vitt så aktiverar din grupp robotarna för att döda en massa oskyldiga flyktingar.

Det här ger en ny sida till att questa och är kul, men tack och lov för att du kan skippa snacket och bara svara för ibland kan de snacka på om obetydliga saker som inte har med något att göra. Också kan det vara enormt frustrerande i grupp för du måste vänta på att alla har hört dialogen innan ni alla kan göra val vilket betyder att tre personer kan hoppa över snacket men så sitter en fjärde och ska lyssna på allt. Spelar ingen speciell roll på låglevel för det är en del av upplevelsen, men tänk när du är maxlevel och gör något du redan gjort varje dag i en månad. Hyvää!

Instanser

Första instansen är redan på level 10 och det är första gången som du träffar alla andra klasser i din faction. Den är kul ochväldigt basic. Mobsen har mycket hp och gör lite ont, men den går att spela på två vilket gjorde den mer utmanande och roligare. Sedan fortsätter instanserna ungefär var fjärde level. Det blir snabbt svårare och redan på andra instansens sista boss behövs det lite taktiker och tandgnisslan.

Alla instanser är storydrivna vilket betyder att den är uppdelad i delar där du ibland måste snacka med dummingen som styr stället eller personen som skickat in dig där till att börja med. Det är kul för att oavsett om du spelar instansen en fjärde gång känns det som att du har en anledning att vara där förutom att grinda xp och drömma om häftig loot.

Spells och talents

Här är det väldigt traditionellt som alla MMOn bör vara. Det finns heals, AoE, threatspells och damagespells. Inget för komplicerat och du kan snabbt lista ut vad du bör använda för att spela som du vill. Jag lirade som Commando vilket gav mig healing- och DPSspells. Sedan i talentträdet grävde jag ner mig i en ren DPSspecc som faktiskt gjorde väldig skillnad, redan på lägre levels. Jag trodde att jag skulle kunna heala ändå i instanser men redan i tredje instansen blev det för tungt och jag blev hemligt glad för nu kunde jag ju spruta dps och bara heala sporadiskt. Talentträdet för Commando var annars ganska trist och en snabb koll på de andra likaså. Det finns en massa talents för att göra attackerna du har bättre och effektivare, men så många nya spells finns inte, framför allt inte sista talenttieren är ingen höjdare. Det finns alltså ingen morot där, men samtidigt märker du skillnaden väl när du har speccat.

Stats

Väldigt nerkokat och lättförståeligt. Två stats du ska fokusera på, en main och en off. Jag fick bara smaka lite lätt på hur det blir sen och ett exempel är nog lättast att förklara på. Eftersom jag lirade som en Commando Assault Specialist var jag DPS vilket gjorde att min mainstat ökade min skada. Min andra priostat var den som ökar hälsa för min skada gör att jag offtankar mycket och det finns inget stat, som jag märkte, som ökade min resursmätare. När jag kom över level 20 började andra stats dyka upp som ökade antingen min skada eller mitt försvar. Och efter att ha kollat på gear för level 50 så gäller samma prioordning för mig men jag får också stats jag inte behöver på endgamegearet (tänk gear i vanilla WoW om ni vet). Det är i alla fall inte komplicerat och du kan slänga in modifications i ditt gear för att öka din priostat ännu mer.

Rymdskepp

En av de ballaste funktionerna. Om du har spelat igenom huvudquestet till när du är ungefär level 16 får du ett rymdskepp. Det rymdskeppet fungerar som ditt hem där du kan förvara saker men också resa runt i galaxen. Du slipper alltså ta bussen med patrasket utan kan glida runt stjärnorna i en rymdraket! Det är inte allt, du kan göra uppdrag med ditt skepp där du flyger omkring och bland annat eskorterar en rymdtransport som anfalls av en massa fiendeskepp som du ska skjuta ner.

Space Combat-systemet påminner så mycket om gamla Star Fox till N64 att jag blir alldeles varm och det är riktigt kul. Du styr alltså inte skeppet framåt utan bara upp och ner, fram och back medan du skjuter så åker skeppet en digital bergochdalbana. Du får bra xp för det och det bästa är att du plockar upp questerna i ditt rymdskepp! Slackerleveling inc. Du kan också uppgradera ditt skepp så att det är bättre i strid och det fungerar precis som att ta på dig vanlig utrustning. Jag har hört viskningar om att du ska kunna spela mot andra spelarstyrda skepp också men har inte sett något än.

UI:t

Det är en vanesak helt och hållet. Först är du helt vilse och läser generalchatten hungrigt medan andra får ställa frågor och skämmas. Sen kan du det nästan utantill för alla MMOn har samma funktioner. Du kan binda vad som helst till vilket tangent som helst. Din hälsa och energi är tydlig till vänster och din fiendes hälsa är tydligt till höger. Det mesta går att flytta på och ändra så att det blir som du vill ha det. Det enda jag kan tänkas sakna är fler knappar. Ungefär när du är level 20 har du reda på alla funktioner och knappar sen är det bara att själv svara på frågor och förklara i generalchatten.

Grafik

Precis som Blizzard gjorde för fem år sen så har Bioware gjort SWTOR till ett spel tillgängligt för många. Grafiken känns tecknad och är väldigt enkelt men på ett bra sätt. Efter en timme vande jag mig och sen kändes det bara cleant. Det är inte vattenreflektionerna som spelar roll utan laserstrålarna som susar förbi ditt huvud. De som har skitburk ska också kunna lira och ju fler som spelar desto bättre.

Spelare

Det här var en beta så  jag trodde att de flesta skulle vara antingen Star Wars- fans eller MMO veteraner, de brukar för det mesta gå ihop till en också, men jag fick samma känsla som när WoW började att det var många som inte hade spelat MMOn förut som spelade. Det var kul att märka för det kanske betyder att många kommer spela det här spelet efter att det släpps också. Sen är det klart att det är frustrerande när det är något grekiskt pulver som står i elden men hellre det än en halvtom server fylld med elitistiska skåp som bara kan klaga.

Slutligen (Äntligen)

Jag spelade till level 23 i en beta. Om några timmar deletas min gubbe. Ändå kämpade jag för gear, för att vara god och för att göra roliga saker. Det säger både ett och annat. Jag hade fantastiskt kul under levelingen och även om mitt tålamod prövades med jämna mellanrum så kan jag inte hata ett spel där laserstrålar och svärd låter så underbart. Jag ler alltid lite inombords när jag går in på Vivo och dörrarna öppnas automatiskt, eller? För jag gjorde ju en handrörelse precis innan! Force is with me, mafakka! Jag har garvat åt den där tjocka killen som leker jedi med en golvmopp, men ljudet han gör låter märkligt bekant både från filmerna och när jag själv gjorde det som barn, nämligen ljudet av en ljussabel som svingas genom luften!

Det här spelet är välgjort, det märks att utvecklarna aktivt arbetar med förbättringar hela tiden, hela upplevelsen är genomtänkt, men själva stommen som gör att det kan leva ett långt MMO- liv är att vi alla har en relation till Star Wars och det finns ett litet barn inom oss som vill vara hjälten i en galax långt, långt borta.

Om skribenten:
“Förutom att sitta inne en hel helg för att göra Star Wars ljud pluggar Hampus Gross till copywriter på Forsbergs skola i Stockholm. “Tänk Mad Men, en massa idéande och en del sprit, fast alla är hipsters.”