Jämran i veckoslutet – Freemium

jämran2

I ungefär två veckor har jag haft en Google Nexus 7 och sonderat spelterrängen till Android. Förutom att hag slagits av hur sjukt stort utbudet är jämfört med det till min gamla Symbian-lur har jag även på närmare håll fått uppleva fenomenet vid namn Freemium.

Idén är bra i teorin. Spelaren får tillgång till hela spelet gratis och kan, om denne vill, låsa upp extragrejer i spelet mot betalning. Till skillnad mot gratisspel för vilka man ombeds donera ett valfritt belopp, motiverar man spelaren att ge en slant för något konkret i spelet, snarare än att vädja till dennes frikostighet. Jag har inte sett några siffror på det, men jag skulle bli storligen förvånad om donationware skulle generera större intäkter än freemium. I ärlighetens namn har jag aldrig donerat en krona, medan jag köpt föremål och extrainnehåll i freemium-spel många, många gånger.

Freemium kan fungera både bra och helvetiskt jävla skitdåligt.

Freemium kan fungera både bra och helvetiskt jävla skitdåligt. I Dead Trigger fungerar det ypperligt; man blir ofta erbjuden och subtilt uppmanad att köpa vapen och föremål som bara kan fås genom in-app-köp, men det är aldrig någonsin ett tvång. Man kan ta sig igenom spelet utan att köpa ett enda premium-föremål.

I skräckspelet Dark Meadow blir man mer eller mindre tvingad att köpa sun coins (spelets premium-valuta), för att kunna köpa de ovärderliga first aid-paketen. För att verkligen motivera spelarna att köpa föremål skruvar utvecklaren gradvis upp svårighetsgraden till nästan löjliga höjder, till den grad att man måste lägga pengar på att ta sig igenom spelet.

I Dead Trigger vill jag stödja utvecklaren genom att lägga några euro på ett par vapen, inte för att jag måste eller för att det är oundvikligt, utan för att de har gjort ett bra spel och för att jag vill ge dem lön för mödan. Det fungerar långt bättre och sköts oändligt mycket snyggare än i Dark Meadow, där det i princip fått mig att lägga ned spelet helt.

Det sjuka med det hela är att Dark Meadow som spel är mycket bättre, det är snyggare, mer nyskapande och har en klockrent humoristisk antagonist (tänk Stewie Griffin fast pensionär). Dead Trigger är däremot ett ganska hjärndött FPS som inte har mycket till handling och är rätt enformigt ibland. Men på grund av freemium-formatet och dess radikalt motsatta tolkningar, blir den svagare titeln i slutändan den bättre och den starkare den sämre.

Det är onekligen intressant hur betalformen kan påverka spelupplevelsen och det blir smärtsamt påtagligt i Dark Meadows fall.