En kommentar på en av mina texter om att svalka sig själv med skräckspel fick upp mina ögon för zombiespelet DayZ. Först var jag lite skeptisk till det, jag menar att släppas ned så gott som naken vid en zombieinvaderad kust och att få lägga någon timme på att hitta sitt första vapen passar ju inte en otålig jävel som mig. Men efter ett tag lät jag mig charmas och det har blivit en del timmar zombiehajk med automatvapen och kringrännande döingar (och ett par timmar att försöka köra på samma server som en kompis (host, Joel)). I bakgrunden har det snarlika The War Z skymtat, utan att jag fäst någon större uppmärksamhet vid det. Igår trillade en betakod in och jag gav mig genast hän åt att utröna vad det har för relation till DayZ.
Först trodde jag att det var den omtalade standalone-versionen av DayZ jag hade på min hårddisk – allt var ju så bekant. Efter ett tag uppenbarade sig vissa subtila skillnader. Trots att miljöerna är väldigt lika utspelar sig The War Z i Colorado, medan DayZ äger rum i en fiktiv del av Ryssland. I övrigt är The War Z något mer streamlineat och enklare att ta sig in i. Istället för att jaga en konstant, som i DayZ är zombierna lite långsammare och ger upp lättare. Dessutom är det långt lättare att hitta bra vapen och utrustning i The War Z än i DayZ, där man verkligen får slita för beväpna sig. Ja, överlag är allt lite enklare att sköta och långt mer förlåtande i The War Z. Dessutom kändes spelmotorn rätt annorlunda, så jag började fatta misstankar och tog kontakt med min gode vän Google.
Förutom att de är extremt lika, har DayZ och The War Z inte mycket gemensamt.
Förutom att de är extremt lika, har DayZ och The War Z inte mycket gemensamt. Deras respektive utvecklare, Dean Hall och Hammerpoint Studios har inget med varandra att göra och verkar ha helt olika avsikter med spelen. Medan DayZ är en kostnadsfri mod till Arma 2, är The War Z ett retailspel som dessutom har mikrotransaktionstjänster. Medan DayZ till fullo drar nytta av Arma 2:s alla kontrollmöjligheter och -svårigheter, är The War Z:s uttryckliga syfte, enligt Sergey Titov på Hammerpoint att de försökt skapa “a game that [is] a little bit easier to access and play”.
Vidare säger Titov att “there is definitely room for two great games in the same genre”, vilket är sant och visst; vi har Diablo III och Torchlight II, Modern Warfare 3 och Medal of Honor, World of Warcraft och Guild Wars, men det finns en mycket viktig skillnad – namnen.
Att The War Z, som kom efter DayZ, har ett mycket snarlikt namn lämnar en unken smak i munnen. Det är minst sagt anmärkningsvärt att två såpass lika spel har såpass lika namn. Guild Wars heter inte World of Warfare, Torchlight II heter inte Diabolus II och Medal of Honor: Warfighter heter inte Modern Warfighter. Trots att The War Z har sina fördelar mot DayZ och gör många saker bra, känns det på det stora hela som att namnet valts för att förvirra spelare och att åka snålskjuts på DayZ:s framgång. Det för tankarna till mockbusters som Snakes on a Train, Alien vs Hunter och Transmorphers