EDIT: Vissa ordval och uttryck i inlägget har ändrats sedan faktafel påpekats. Rätt ska vara rätt!
I dag släpptes det äntligen, Mass Effect 3 – Extended cut. För er som inte håller koll är det alltså ett utökat slut på spelet som är både längre och ska fylla i de plotholes som fanns i det ursprungliga slutet. En stor skara spelare var så oerhört vansinniga på det originalslutet och överöste Bioware med så mycket näthat att de inte såg någon annan utväg än att helt enkelt knåpa ihop utökade slut på 1,9 gb och släppa det som ett gratis DLC. Jag är i skrivande stund på väg hem från jobbet och har inte hunnit kolla in de längre sluten ännu, men frågan är om det kommer att lyckas med att tillfredsställa alla vansinniga Mass Effect-fans.
Mig veterligen är det här första gången någonsin spelfansen lyckas få igenom ett sådan förändring. Jag tillhör en av de som vid spelets slut muttrade om att det där var minsann ett jäkligt fattigt slut på en av spelhistoriens fetaste serier. Men för den sakens skull har jag inte stått på barrikaderna och skrikit glåpord över, vad jag antar är, hårt arbetande spelutvecklare. Jag är glad över att Bioware tar åt sig av kritiken och självklart också över att jag får ett helt gäng mycket längre och fetare slut att kolla igenom. Men det är inte utan att jag känner att det är lite av ett misslyckande för spelbranschen att tillräckligt mycket gnäll fick Bioware att ändra sig.
Vi som skriver om spel gnäller ofta om hur vi vill att spel ska ses som en kulturyttring med samma status som film, musik eller litteratur, men faktum är att spel har helt andra spelregler. Nerdrage lyckades få Bioware att förlänga slutet på en av de största spelserierna någonsin, men inte fan skulle en musiker släppa en gratis, extra lång version av sitt album för att fansen inte var nöjda. Hur skulle det se ut om George Orwell förlängde 1984, som är kort med naggande god, för att hans läsare inte gillade det de läste?
Så min fråga den här tisdagskvällen på pendeltåget är följande: Är vi världens mäktigaste fanbase som lyckas få utvecklarna att dansa efter vår pipa? Eller är vi helt enkelt världens gnälligaste?
Nidde
Tyvärr så är inte skribenten tillräckligt påläst på ämnet för att kunna beskriva situationen korrekt.
Vad jag säger, kära Svintorn, är att du har fel i många påståenden =)
Niklas Sintorn
Upplys mig gärna! Jag funderade på att göra grundlig research, sedan sket jag i det! :P
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
Nidde
Bioware har varit väldigt tydliga med att de inte alls kommer skriva om något slut, endast utveckla dem. Du spelar inte om nya slut, det är inget snack om en revamp, du adderar till dem som redan finns. De har absolut inte “gjort om, gjort rätt”, vilket de åter igen var tydliga med, utan bara förtydligat de sluten som redan fanns där.
Det jag fick ut av mitt slut första gången är samma slut som jag fått denna gången. Ett slut som jag var nöjd med förut och gav mig utrymme att själv fylla i hålen som lämnades har fått officiell bekräftan, genom förtydligane av slutets händelser och innebörd.
Niklas Sintorn
Ah ja där har du rätt! Jag menade egentligen inte att de gjort om sluten helt (fast jag skrev så, ber om ursäkt för ordvalen), utan att de, som du säger, lagt till, gjort längre och förklarat. Jag kommer att ändra i inlägget så att faktafelen försvinner :)
Dock står jag fast vid att det är spelarnas gnäll som i princip gjort att Bioware känt sig tvingade till en utökning och förklaring av slutet. Och jag håller fast vid att vi är världens gnälligaste fanbase :P
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
SpeLinnea
Ja, du är inne på mitt spår kring den här frågan. Jag anser fortfarande att lägga till och förklara är att ändra i originalhistorien, vad Bioware än säger. Lägg till ett kapitel i en bok och du har en prolog som kan påverka hela historien på ett nytt sätt. Även om man inte petade i de andra kapitlen har man ju ändå gjort något som påverkar dem. Jag ser detta som samma sak och att det är en sjukt märklig situation. Dels att de släppte något de inte var nöjda med, dels att fansen påverkar så till den milda grad att Bioware kan tänka sig att lägga till saker i historien för att “världen” inte är nöjd.
Om de kunde stå för att de gjorde vad många tyckte var ett skitslut hade jag tyckt det var så mycket bättre. Men jag får ju inte ha en åsikt, jag har ju inte ens spelat spelen.
SpeLinnea bloggade nyligen – Vad är poängen?
Niklas Sintorn
Vi är nog inne på samma grej. Jag har dock inget emot att slutet till slut blev längre och mer utförligt, jag tyckte det var väldigt tillfredsställande att se de “nya” sluten.
Vad jag däremot inte gillar är att det här kan bidra till att öppna helvetets portar helt och hållet. Om spelarna kan få igenom att utvecklaren av en av världens största spelserier går tillbaka och “fixar till”, vad händer härnäst? Ska vi kunna klaga oss till förändringar i varenda litet spel vi inte är 100 procent nöjda med? Jag bävar inför framtiden!
Självklart får du ha en åsikt även om du inte spelat spelen. Fenomenet i sig är ju rätt så skruvat. Men åh vad jag avundas dig, jag skulle gärna spela hela serien igen för första gången! Hoppas du får chansen att göra det någon gång. Om du vill då, såklart. :)
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
SpeLinnea
Jag är helt för participativ IT-design, men då ska det ju vara med i grunden (vilket det ju måste varit, då spel testas och användartestas mycket innan det släpps) men är förvånad över vad som tydligen har släppts förbi. Det är märkliga designbeslut och saker bakom kulisserna som gör att ingen av oss kan veta som egentligen har hänt. Så länge inte Bioware själva säger vad tusan som hänt så är det för evigt lagt i ett mörker.
Jag har aldrig kritiserat spelet eller spelserien i sig, jag kritiserar Bioware som företag som vänder kappan efter vinden. Vill förtydliga detta då det kan ses som en nagel i ögat för många.
Jag har provat ettan i 5-6 timmar. I nuläget så är det inget för mig. Det är väl svårt då jag dels inte tycker om rymdtema eller rollspel över huvud taget. Dels var actionmomenten så awkward att styra att jag tröttnade även där. Så det var inget för mig. Men kanske i framtiden, vem vet. ;)
SpeLinnea bloggade nyligen – Vad är poängen?
Niklas Sintorn
Jeah, mitt problem ligger också i att Bioware böjer sig för kritiken. Jag älskar Mass Effect-serien och har den som en av mina absoluta favoriter. Någonsin.
Men du vet väl att två minus blir plus? Så rollspel(-) och rymden(-) borde ju bli überawesome :D
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
Chrespo
Ett ytterligare problem är att det är mest gnället som “syns” i forum-debatter. Det är de missnöjda som för den största dialogen, så vi tar sällan del av folk som faktiskt är nöjda med Mass Effect 3′s slut, tex. Det är endast den minoriteten som väljer att försvara som syns på internet. De som är nöjda är som sagt nöjda och skiter i att posta och gnälla.
Tycker för övrigt att du har helt rätt Nicke. Det känns lite reaktionärt att gå tillbaka och förtydliga och förklara slutet som de skeppade iväg spelet med. Lite fegt och defintivt ett steg tillbaka i den ändlösa (och ganska pinsamma) debatten om spel är konst.
Niklas Sintorn
Ja, det är precis där min rädsla ligger, i att det kan bli “anything goes” nu när “vi” lyckats förlänga slutet på en sådan stor spelserie. Det är sjukt att det är samma fanbase (och säkert i många fall samma personer) som gnäller över Mass Effect 3-slutet som också skriker över att spel ska bli accepterat som kulturyttring. Dubbelmoralen är ett faktum!
“Fan, jag vill ju se resten av Mona Lisa! Vad har hon för kläder på underkroppen? Vad har hon för skor på sig? VISA MIG HELA MONA LISA FFS, DA VINCI-JÄVEL!”
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
Sebastian Åkerberg
Jag håller inte riktigt med. Hur många gånger har inte gnällande (eller bönande) fans fått en tv-serie förnyad, till exempel? Detsamma gäller uppföljare till framgångsrika filmer och böcker, som inledningsvis aldrig var tänkta att “förlängas”. Även om sluten i dessa tv-serier/filmer/böcker kanske inte förändras i sig, förändras den “övergripande” berättelsen. Ofta till det sämre, dessutom.
Sånt här händer. Ganska ofta. Det finns definitivt delar i det här som är ovanliga, men framgångsrik media formas ofta av fansens önskemål. Inte lika drastiskt som i ME3:s fall, men det är också någonting som utgivarna är lika delaktiga i som fansen. Det kommer aldrig “DLC” till filmer eller böcker. Det närmaste är väl deleted scenes på DVD:er, men de kommer ju ändå med filmen när man köper den. Numera är det dock ganska ovanligt att vi köper en “färdig” produkt om vi köper ett spel på lanseringsdagen. Ibland (som i just ME3:s fall) så blir det dessutom smärtsamt tydligt att produkten inte är färdig, redan på lanseringsdagen, när Dag 1-DLC släpps. Vi har hamnat i en situation där utgivarna har gjort “slutprodukten” väldigt formbar. Det gäller främst för deras del (genom att släppa DLC:er), men är det egentligen så konstigt att konsumenterna i samma veva slutar att betrakta produkten som något slutgiltigt? Utgivarna har redan bekräftat att de kommer att forma produkten efter konsumenternas önskemål (även efter släpp), så varför skulle konsumenterna inte pröva denna kraft även inom andra områden som de skulle vilja se omformade?
Jag tycker att det var helt vansinnigt att kräva ett helt nytt slut på serien, men jag tycker inte att Biowares lösning/önskemålen om den nuvarande lösningen var vansinniga. Men, än viktigare: jag tror inte heller att samma situation hade uppstått för några år sedan, innan DLC-boomen. Jag har ingenting emot DLC som fenomen, men att tala om artistisk integritet i samma andetag känns lite jönsigt.
Sebastian Åkerberg bloggade nyligen – Den exklusiva bromsklossen
Niklas Sintorn
Just tv-serier kan jag tänka mig att tittare har fått tillbaka (och förmodligen oftare nedlagda), men det har jag inte jättebra koll på. Samma sak med film, som du ju säger ofta kommer i extended editions och liknande. Men jag har svårt att tro att det inom film är på grund av nerdrage.
Vad som är lite oroväckande är att det förmodligen är filmer och serier med samma publik, nördarna, som råkar ut för detta. Vi nördar är sjukt petiga och vet ofta vad vi vill ha, vilket jag tror kan skada utvecklarnas frihet och skrämma dem till att “play it safe”. En uppretad nörd är bland det farligaste/jobbigaste/med irriterande som finns. Hundra tusen uppretade nördar är farligare än ett atomkrig. :P
När det gäller DLC har jag egentligen inte heller något emot det. Jag har köpt två DLC i hela mitt liv, båda till L.A Noire. Där handlade det dock om två nya, separata fall, som inte förändrade storyn utan bara gav mig fler gameplay-timmar. Det känns helt okej för mig, för jag missar inte så mycket om jag inte köper dem. Det jag har svårt för är dock just det du säger, att vi inte köper färdiga spel längre. Att behöva köpa en tre-fyra DLC-paket för att få “hela upplevelsen” är enligt mig inte okej. Nedladdningsbart (icke-gratis) material bör enligt mig aldrig in och peta i grundstoryn och förlänga/förändra den. Dock är jag helt okej med nya separata uppdrag utan storyelement, nya vapen, nya multiplayerlägen, nya dräkter etc. Det är där jag vill ha mitt DLC, inte som ett “om du vill veta hur det egentligen slutar måste du skaffa XX”.
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Pendlartankar – Världens gnälligaste fanbase
Lasselelle
Mass Effect 3 var fantastiskt bra. Fram tills den där jävla ungen. sedan gick det käpprätt åt h-e riktigt fort.
Det käbdes som att den delen av slutet var helt separerat från spelserien i övrigt.
Inga val du hade gjort spelade någon roll, Renegade eller paragon spelade ingen roll.
Inget spelade någon roll!
Det var nog det som gjorde att alla blev tokiga, samt att det kändes som att en hel del coola grejer som hade byggts upp bara förstördes.
Och att slutet var typ 30 sekunder långt, vilket är sjukt lite när du avslutar vad som kan vara världens bästa speltrilogi!
Lasselelle
Tilläggas kan, efter att nu ha youtube:at cutsen på de olika sluten så är det bara att säga grattis, och idioter, kund eni inte gjort så från början??
En del hål är väl kvar men oj oj oj vad mycket bättre spelet blev nu.
Tyvärr har man fortfarande inget driv att spela igenom spelet med en annan karaktär då det är helt “valbara” slut som inte påverkas av hur du spelar, men i vilket fall som helst så är det bara för fanbasen att klappa sig själva på ryggen för ett whine well done.
troligen lär det väl internetrageas om detta med så klart men tror att bioware får många fler nöjda kunder nu!
Anders Bengtsson
Se det snarare som att en artist skulel ställa in en stor, sista turné spelning för att han/hon är bakfull efter du lagt ett par tusen på en biljett ( 3 spel + DLC’s )
Var lite så jag kände efter spelat sista spelet.
Niklas Sintorn
Ungefär som när jag hade köpt Rolling Stones-biljett för 1000 spänn och Keith Richards ramlar ner från en palm på fyllan och slår sig i huvudet så de ställer in. ;)
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Spelsidan i City v.26
Frances
“Är vi världens mäktigaste fanbase som lyckas få utvecklarna att dansa efter vår pipa? Eller är vi helt enkelt världens gnälligaste?”
Ja, gamers är gnälliga jävlar. Finns väldigt få som enbart kan fokusera på det positivia i en spelupplevelse, sprida kärlek till spel. Det ska alltid dras ner med minst ett “men…”. Varenda liten petitess ska ältas. Speciellt spelrecensenter känns ofta bittra och negativa, men fansen är banne mig lika jobbiga ibland.
När det gäller BioWare så älskar jag att de är lyhörda och lyssnar på sina fans. De har tagit till sig kritik och de är villiga att fråga fans efter input. De är intresserade och visar att de även om de gjort fel så vill de lära sig och bli bättre. Är inte det en bra egenskap? Men det är tydligen FEL det med, trots att de står fast vid sin vision.
Cry baby: Wa, wa, wa. De skulle ha gjort så från början. Jag känner mig lurad.Wa, wa, wa.
Jag: Men de bryr sig. De vill lära sig av sina misstag. Det kan ju bara bli bättre.
Cry baby: Wa, wa, wa. Försent, jag kommer ALDRIG mer köpa ett BW-spel. Jag liiiitar inte på dem. Wa, wa, wa.
GNÄLLFISAR! Hur kul kan det vara att vara en gamer som aldrig spelar ett spel de gillar, tycker är kul, får en positiv upplevelse av? Gör något annat.
Frances bloggade nyligen – Dragon Age: The calling
SpeLinnea
Jag tror det grundar sig i att alla har så olika smak och att den här öppna spel- och kommunikationsvärlden är så inbjudande för kommentarer på olika vis. För det mesta är det till det goda. Någon lägger upp en bild på sitt favoritspel och prisar det, någon annan kan kommentera och tycka kring det. Det betyder att åsikterna går isär oftare då det sprids till en sån stor skara människor.
Såklart är situationen mer komplex än att det är bra eller dåligt med det beslut som Bioware gjorde med att göra ett EC-slut till ME3, det ser ju jag med. Eftersom alla har olika smak blir det också olika åsikter, vilket kan ses som att ett företag “aldrig” kan göra rätt för sig.
Klart vi måste analysera och kritisera, likväl som hylla och framföra våra spel. Det är ju vår värld! Jag kan hålla med om att det är jobbigt när saker dras till sin spets och verkligen petitessgrejer är vad som diskuteras, men det hindrar inte mig från att njuta av de spel jag anser vara bra och engagerande. På mitt vis. Samtidigt vill jag inte ta ifrån människor rätten att analysera smågrejer, de får grotta ner sig i de negativa delarna hur mycket de vill. Jag kommer fläska på med bra spel! :)
Pokly.
SpeLinnea bloggade nyligen – Vad är poängen?
Niklas Sintorn
Även om jag kan låta hatisk mot hatarna (och jag är stundtals en av hatarna jag med) så är det jag egentligen stör mig på att Bioware vek sig för kritiken. Eller rättare sagt att de vek sig så till den grad att de ändrade i ett verk som var färdigt (undantaget kommande DLC då). Någonstans har där ju ändå funnits en konstnärlig vision som gjort att spelet slutade som det gjorde. Visst, det fanns säkert ekonomiska aspekter och tidsbrist som gjorde att det blev så att det blev, men då kunde man väl ha snålat in på andra grejer än just slutet?
Jag hade mycket hellre sett att Bioware tog åt sig av kritiken, erkände att de gjort “fel”, och helt enkelt tog med sig lärdomen till nästa spel, och kanske gjorde ett supermegafetepiskt slut till Dragon Age 3! :)
Men till syvende och sist går det ju ändå inte att komma ifrån att Mass Effect 3 och resten av serien är helt awesome!
Btw, det är jättekul att både du och Malmer kommenterar på det här inlägget, ni är nog de två jag vet som har bäst koll på Bioware som utvecklare och hur de funkar. :)
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Spelsidan i City v.27
Spel-Malmer
Det är väldigt lätt att peka finger och säga “se vad gnälliga de är mot bioware” och själv framstå som mogen och samlad. Men i detta fallet säger jag: kritiken mot bioware är välgrundad och välmotiverad och existerar med all rätt. Bioware lovade i flertalet intervjuer att slutet inte skulle vara ett slut där man väljer mellan tre alternativ och att ingen skulle kunna säga att jag fick det väl definierade slutet x. Vad fick vi? Tre i alternativ att välja bland med i det närmaste identiska konsekvenser. När det är exakt det som de precis innan release lovade att man inte skulle få är just det man får så är det orsak att bli upprörd. De har sålt en produkt som inte håller vad de lovar. Har det hänt förut? Javisst, men bara för att någon annan också lurar kunden så betyder inte det att det är ok att sälja gammal köttfärs.
Niklas Sintorn
Gött att ha dig här, Malmer! Jag tror att jag utvecklar mycket av mina tankar i mitt svar på Frances kommentar ovanför, så ta gärna en kik där.
Jag hade inte en aning om att de innan release hade sagt att de absolut inte skulle göra just det de faktiskt till slut gjorde, det är faktiskt riktigt ruttet. Men lika illa som det är att sälja gammal köttfärs, lika illa är det, enligt mig att paketera om och märka om tidigare nämnda köttfärs i ett försök att tillfredsställa fansen. Jag tror att vad man tycker i den här frågan i mångt och mycket har att göra med hur mycket man tycker att ett spel är en produkt eller en kulturyttring. Det ligger väl och svävar någonstans där emellan, i alla fall för mig.
Och som jag skrev till Frances ovan, jag hade hellre sett att Bioware tog åt sig kritiken, kanske erkände att de hade fel och sedan gjorde bättre ifrån sig i nästa spel, inte putsa till det de redan släppt.
Niklas Sintorn bloggade nyligen – Spelsidan i City v.27
Lasselelle
Skillnaden på de gamla sluten och de nya är ju att de nya fungerar och inte har sjukt stora storyhål.
Och helt ärligt tror jag det var smart av bioware att putsa till slutet för det var riktigt dåligt som det var, så all heder åt att de löste det på ett bra sätt.
Och uppenbarligen har BW en fanbase som verkligen älskar produkten annars hade ju inte internets största skitstorm piskats upp som nu skedde, så det pekar ju bara på bra kvalisort i övrigt!
Niclas de Faire
Vill ni se på en mirakulöst gnällig fanbase, ta er då bara en titt på närmaste Warhammer 40k-forum. Fast iofs har de all rätt att låta ilskan flöda, när Games Workshop gått från att vara genuina figurspelsentusiaster till ett gäng masturberande apor som förstör allt de byggt upp under många år och inbillar sig att folk ska bli glada över att priserna höjs i snitt 18% per år. Ojsan, där blev jag visst också en gnällig fanboy. :-p
Niclas de Faire bloggade nyligen – En kvällsfundering om superhjältar
Quid
Fast Games Workshop lär ju snart få tänka om med tanke på alla andra som har slagit sig in i branschen och bara tar större och större del av kakan. Spännande framtid för oss figurspelare/målare :)
Quid bloggade nyligen – Luddiga lördag?