Lustgas, Krom och Rock’n Roll

Recension av Dirt: Showdown

dirthead

Alla dessa bilspel. Vad är det som händer med genren egentligen? Som en lagom insatt bil-tvspelare så tycker jag inte att man de senaste åren har släppt ifrån sig något revolutionerande, utan man har mest stått och stampat på en och samma plats. Visst, miljöerna och kromet på bilfälgarna har blivit ofantligt mycket mer högupplöst och snyggare, men körkänslan har inte förändrats ett dugg. Codemasters senaste alster, Dirt: Showdown, har man gått ifrån renrakad rally, till en lite mer smutsigare körform ala Destruction Derby. Tanken är god, men är den väl genomförd?

När man på jobbet sitter och småtjatar om diverse grejer, så finns det framförallt två samtalsämnen där jag oftast stänger av mina öron. Det är framförallt när fotboll kommer på tal och sedan motorsport. Dessa två sporter intresserar mig inte det minsta, och jag har absolut 0 kunskaper om allt runtomkring. Dock, när man snackar motorsport i tvspelsvärlden, så finns det faktiskt ett få antal spel som jag gillar. Det första är Rock N Roll Racing till SNES, en annan är Carmageddon till PC. Destruction Derby till PS1 är också ett spel jag lagt många timmar på och andra bilspel jag finner underhållande är ett axplock av Need For Speed-serien(Most Wanted framförallt).

I teorin borde jag alltså älska Dirt: Showdown, men det känns som att Codemasters har missat något.

Nu kanske ni förstår hur insatt jag är i det hela, och vilka bilspel som faktiskt underhåller mig. Jag vill att det ska gå fort, man ska kunna förgöra varandra, och man ska kunna köpa en kass bil, för att sen kunna uppgradera den till att bli ett riktigt snyggt vrålåk.

I teorin borde jag alltså älska Dirt: Showdown, men det känns som att Codemasters har missat något. Visst går det sanslöst fort när man sprutar på med sin lustgas, och man kan demolera varandra i diverse heat. Men under tiden man spelar, så känns det aldrig som jag riktigt avancerar. Man kan sitta och spela i några timmar, klara av en hel del banor, för att sen känna att man spelar med exakt samma bil som man valde första gången man satte igång spelet. Inget går fortare, bilen låter precis likadant som denna förra och kurvorna tar man precis lika lätt som innan.

Uppgraderings-känslan är alltså under all kritik, och även ifall körkänslan är riktigt bra, så är det knappt någon skillnad mellan de olika bilarna man kan välja bland. Och det är framförallt här spelet fallerar för min del. Tanken är god med ett bilspel där drifting, folkrace, elimineringsrace och arena-demolering är huvudsyftet, men utan ett märkbart mål, så sjunker man bara längre och längre ner i soffan under spelets gång.

Dirt: Showdown

Format

Xbox 360, PS3

Släppdatum

Ute nu

Utvecklare

Codemasters

Betyg

2/5

Sammanfattning

Tanken är god, men den genomfördes förmodligen alldeles för snabbt. Spelet känns redan efter andra race:et gammalt, och efter några timmar har man tröttnat helt och hållet. Lägg pengarna på spelserier som Flatout eller Need For Speed istället.

Körkänslan, grafik, snygga menyer

Känslan av att man inte avancerar, inga tydliga mål, tråkiga bilar