Världens argaste halvgud

Recension av Asura's Wrath

asuras-wrath-wallpaper-hd-1080p1

Trodde du att Kratos i “God of War”-serien var arg och full av vrede? Då har du inte mött Asura – argast av dem alla.

Och Asura har all rätt att vara arg. Efter en galaktiskt strid med episka proportioner mot fienden Gohma blir han förråd av sina närmaste kamrater. Inte nog med att han blir ditsatt för mordet på kejsaren och skickad till helvetet som straff, hans fru blir mördad och dotter kidnappad utav de andra halvgudarna som kallar sig för “the seven dieties”.

12000 år senare så reser sig Asura igen, och vill inget annat än att få sin hämd.

Asura’s Wrath är lika mycket (och ofta) ett spel, i den vanliga benämelsen, som det är en interaktiv anime-serie. Quick-time events haglar tätt, och storyn är uppdelad i flera avsnitt – med tillbakablickar och teasers på vad som komma skall. I början kan detta vara väldigt förvirrande om man inte vet vad som väntar en, men upplägget är väldigt snyggt och väl genomfört.

Det första de flesta kommer att lägga märke till med Asura’s Wrath dock är den grafiska stilen – den är unik, och fantastiskt snygg. Det känns som om man tittar på en hyperdetaljerad anime, med polygoner. Skaparnas ögon för de små detaljerna är också något utöver det vanliga. Filmsekvenserna är smart klippta för högsta dramatiska effekt, och “avsnitten” avslutas ofta med en genomtänkt och spännande cliffhanger.

Övriga produktionsvärden, så som för musik och röstskådespelare är även de höga. De engelska röstskådespelarna är överraskande bra, men det japanska ljudspåret finns kvar för de som föredrar det.

Snabba knapptryckningar

Quick-time events ja – det är förmodligen detta som fäller Asura’s Wrath i mångas ögon. Hälften av alla knapptryckningar som sker i spelet, är någon form utav QTE. CyperConnect2 har gjort ett par smarta val gällande QTEs dock; om man misslyckas med en specifik knapptryckning så leder det aldrig till döden eller “game over”. Det enda som påverkas är poängen som du tilldelas i slutet av varje avsnitt. Eftersom att spelet förlitar sig såpass mycket på sina quick-time events så blir det också så att man hela tiden sitter och inväntar dem, vilket faktiskt i många fall höjer spänningen i spelet. Vidare så är det helt fantastiskt att se vad ens knapptryckningar faktiskt översätts till på skärmen, där Asura gormar för full hals medan eld och explosioner sker överallt.

Den andra halvan utav spelet, där du faktiskt får styra Asura på skärmen, spelas ungefär som God of War, bara väldigt förenklat. Du har dina olika typer av attacker, ett gäng combos du kan göra och ett system för att låsa siktet på fienden. Det hela är ganska simpelt system utan något större djup som allt som oftast går ut på att du försöker fylla upp en mätare för att sedan utföra en bombastiskt specialattack (med hjälp utav quick-time events).

Asura’s Wrath är ett sällan skådat spektakel, fantastiska strider i yttre rymden mot fiender som är större än jorden

Asura’s Wrath är ett sällan skådat spektakel, fantastiska strider i yttre rymden mot fiender som är större än jorden och täcker hela ens tv-skärm, och Asura genomför attacker och animationer som man inte kommer att få se någon annanstans. Detta till trots, jag kan verkligen inte rekommendera Asura’s Wrath till någon som inte vet vad han eller hon ger sig in på; en fantastiskt överdriven interaktiv historia i en snygg anime-kostym.

Asura's Wrath

Format

PS3, Xbox 360

Släppdatum

24 februari 2012

Utvecklare

CyberConnect2

Betyg

3/5

Sammanfattning

Asura's Wrath är ett helt fantastiskt spel, om man nu kan kalla det för det. Men samtidigt så är den potentiella publiken väldigt liten. Men gillar man fantastiska och fullständigt överdrivna effekter, fiender och slagsmål samt att man inte hatar quick time events, då kan inte Asura's Wrath vara ett mer perfekt köp.

Storyn, kontrollerna, grafiken, precis lagom längd

För de som inte gillar det; quick-time events. Massor utav quick-time events.