Bättre sent än aldrig! Det har varit lite körigt senaste tiden, så istället för att komma ut med den redan i februari presenterar jag nu i samband med Street Fighter X Tekken-släppet en intervju med en av Sveriges främsta spelare. Under Gamer Meetup i februari samlades många utav Sveriges skickligaste fighting-spelare för att delta i turneringar i bland annat Soul Calibur 5 och Super Street Fighter 4. Redan innan eventet kontaktade jag Team Druidz för att se om man kunde ordna en intervju med en viss spelare. Jag ville självklart ha en “sitdown” med den fruktade Leo Sundholm, mer känd som Yagami och som ett av Sveriges mest framstående Street Fighter proffs. Medgörliga och trevliga som de är på Team Druidz, så fick jag med mig Leo på en kort intervju under lördagen. Jag började direkt med att fråga:
Hur länge har du spelat?
Street Fighter 4 har jag spelat sen det släpptes, men innan dess spelade jag också Third Strike sedan 2005 eller någonting. Jag har provat Marvel lite när det kom ut men det var inte riktigt min grej. Däremot har jag satt mig in en del i nya King of Fighters när det kom.
Hur har du placerat dig i turneringar under din karriär?
Jag har vunnit, nu ska vi se, en norsk turnering bland annat. Andra gången jag var där kom jag två och förlorade mot Boris, en svensk El Fuerte-spelare. På Dreamhack har jag kommit på tredje plats två gånger och fjärde plats en gång. Vilka jag spelade mot och vilket år det var flyter ihop lite tyvärr.
Dreamhack är ju en väldigt stor turnering nu för tiden, så hur tycker du fightingspels-scenen på det stora hela ter sig här i Sverige?
Den är ju lite liten just nu, och ganska splittrad framförallt i Stockholm på sistone. Det har släppts ganska mycket nya spel. Det är inte alls lika många som spelar Street Fighter 4 som det brukade vara. Nu är det några få som spelar King of Fighters, några som spelar Marvel, vissa andra Soul Calibur. Tekken har även fått en liten “revival” på senaste.
Är spelandet centrerat mycket kring föreningen Light Dash eller Fighting For Sweden?
Fighting for Sweden är bara streamen. Det är Northlander från Light Dash som startade streamen och har gjort en fett stor grej utav detta, viket är jätteroligt. Så Fighting For Sweden är en del av Light Dash. Det är samma gäng i båda.
På tal om olika gäng, hur ser du på utvecklingen av fightingspelande som ett community och rörelsen mot e-sport?
Det är ganska nyligen fightingspel har kommit på tal om som just e-sport. Tidigare har det varit ganska underground eller vad man ska säga och helt community-drivet tills nu på sistone. Stor del av utvecklingen skedde när Street Fighter 4 släpptes och det började spelas på Dreamhack och sponsras av olika företag.
Ja, till exempel LG Cup hölls ju nyligen i Korea med stora prispengar. Tror du att det är ditåt vi är på väg?
Jag hoppas verkligen det. Det är sjukt kul och det verkar ju gå framåt just nu. Fightingspel vinner mycket på hur väl det fungerar som publiksport. Man behöver inte vara lika insatt i det som man behöver i exempelvis Starcraft. Jag förstår ingenting när jag ser det. Det är lite samma sak i fightingspel förstås, det är många saker en vanlig tittare inte ser, men konceptet är enklare. En karaktär ska ta ner den andres livsmätare till noll, och då vinner han.
Precis. Vem som helst kan ju också plocka upp spelet och lära sig ganska fort. Själv började jag spela för ett och ett halvt år sedan och jag är ju fortfarande jättedålig. Hur lång tid tycker du att det tar att bli bra? Kan man plocka upp ett spel som Street Fighter och bli hyfsat bra på två eller tre år?
Det tror jag absolut och att det varierar mycket från person till person. Det var kul att se nu när Street Fighter 4 blev så stort. Från början var det mycket gamla stora namn som spelat mycket Street Fighter 3 och Street Fighter Alpha till exempel. De var ju snabba på att placera sig bra i turneringar, men det kom också plötsligt en massa nya ansikten som var helt nya för Street Fighter men ändå lyckades placera sig högt. Vissa har verkligen talangen för att lära sig så snabbt. Keffi och Viktor är till exempel två bröder som kom upp sig väldigt fort. Men generellt sett så är det ju oftast rutinerade spelare som placerar sig bäst.
Om vi tittar på begreppet e-sport igen. Det finns ju kritiker i bland annat den amerikanska scenen som tycker att e-sport över lag är dåligt för scenen. Vad har du för tankar där?
Det är ju många e-sports evenemang som fått kritik av communityt. Ofta ganska välriktad kritik dessutom. Men jag tycker inte att e-sport i sig förstör communityt och “hypen”, men det har ofta skötts dåligt, och det behövs helt klart en dialog mellan arrangemangen och communityt. Där tycker jag att Sverige har varit ett föredöme. Dreamhack har hela tiden kontakt med oss och frågar oss väldigt mycket, vilket ger oss massor att säga till om. Men det finns klart företag som har gjort helt otroliga missar när man ska arrangera stora turneringar.
När vi talar om utvecklingen, vad tror du om framtida spel som Street Fighter X Tekken?
Jag ser fram emot det som fan! Jag tycker att det ser riktigt kul ut och hoppas på att det ska bli det nya stora spelet. Många roliga karaktärer, systemet verkar bra, det är väldigt footsie-baserat. Det enda man kan tänka sig som orosmoment är just gem-systemet. Inte i hur det bidrar till olika strategier och taktik, utan hur det bara rent praktiskt ska lösas i turneringar. Capcom har ju dock en bra dialog med communityt och har sagt att det ska gå att lösa smidigt, så jag hoppas på det jag med. Annars blir det väldigt jobbigt för arrangörer.
Hur ser du på din personliga framtid? Kommer du åka utomlands mycket och tävla? Exempelvis Skatan är väl just nu i Frankrike på World Games Cup?
Just nu har jag inga planer på att åka utomlands, men vill förstås ut och tävla i framtiden. Jag blev ju tillfrågad om Canada Cup i slutet på 2011, men det kom lite olägligt. Jag hade precis bestämt mig för att besöka Holland, så det gick inte ihop riktigt. Vilket är synd, det är väldigt imponerande hur de lyckats samla ihop så många nationaliteter i en turnering.
Du är inte sugen på EVO?
Självklart är jag det, men det är en ganska dyr resa till Las Vegas. Sponsorpengar räcker inte riktigt till just nu, men Druidz har ju nyss fått en ny huvudsponsor i Ozone Gaming, så det går ju verkligen framåt.
Med det tackade jag för mig och lämnade jag Leo för att försvinna ut i GamerMeetups lokaler igen för att styra upp avfärd mot kvällens aktiviteter. Dagen efter vann Leo såklart turneringen och visade att han fortfarande tillhör Sveriges absoluta toppskikt bland fighting-gamers.
Jag vill ge ett stort tack till Leo själv och Andreas Westman på Team Druidz som ställde upp på intervjun. Även ett stort tack till Andreas Suojanen vars jättesnygga bilder jag fick låna till den här intervjun då jag inte kunde närvara dagen efter för att ta bilder på Leo när han krossade motståndet.