Nu har de börjat droppa in, högprofiltitlarna till 3DS som egentligen borde ha kommit för längesedan. I dag var det dags att trycka i Resident Evil: Revelations i nyvunna bärbara bekantskap, och förväntningarna var höga. Jag har spelat de flesta Resident Evil-spelen både en och tre gånger i alla möjliga olika versioner. Efter att ha sett serien förvandlas från långsam skräck till adrenalinpumpande action hoppades jag på att Revelations skulle ta tillbaka lite av old school Resident Evil. Det var alltså med blandade känslor jag startade spelet.
Det första jag slås av är att det är riktigt snyggt. Det känns högupplöst, om man nu kan uttrycka sig så på 3DS, och både karaktärer och miljöer är riktigt välgjorda. Låter helt okej gör det också. Men ett tips: spela inte Resident Evil: Revelations utan bra hörlurar och på hög volym. När spelet börjar får jag styra Jill Valentine på ett fartyg långt ute på ett stormande hav och väder och vind sätter stämningen perfekt. Styrningen påminner om den i fjärde och femte delen i Resident Evil-serien och underlättar enormt med Circle pad pro-tillägget som säljs tillsammans med spelet eftersom man då får en extra axelknapp, skönare grepp men, framför allt, en extra analog sticka att styra med.
I de första två kapitlen jag har hunnit med är storymomenten många och vanligt förekommande, och historien skiftar mellan Jill Valentines och Chris Redfields perspektiv. Riktigt hur storyn knyter ihop med resten av serien har jag inte lyckats lista ut ännu, men det visar sig nog snart.
Det jag gillar allra bäst med spelet än så länge är hur mycket gameplay och stämning liknar de tidiga Resident Evil-serien. Nycklar till dörrar ska samlas för att komma vidare, och ädelstenar ska sättas i infattningar för att komma åt nya vapen. Precis som det ska vara! Actionmomenten är också de väldigt old school, eftersom fienderna är färre, långsammare och tål i princip alltid fler skott än vad jag har i magasinet. Alldeles för ofta tvingas jag ta till kniven, något som inte är bra för mina nerver.
Resident Evil: Revelations börjar alltså väldigt lovande. Nu återstår att se om det fortsätter lika bra eller om det dalar. En full recension hittar du dels i City nästa torsdag samt här på Kraid någon gång under nästa vecka. Spelet släpps nu på fredag.
Henrik Häägg
Uuuh, fyfan va sugen jag är på detta! Se till att vara klar till nästa helg! Då jäklar ska jag kidnappa det :)
Henrik Häägg bloggade nyligen – Resident Evil: Revelations — Intryck
Marcus Olsson
Game.se säljer just nu hela kitet, en 3DS, Resident Evil och den sjukt fula Circle Pad för 1990:- Första gången någonsin jag i huvudtaget har funderat på att köpa en 3DS. Men sen igen, lika bra att vänta tills den nästa versionen (det känns ju ganska oundvikligt vid det här laget) kommer.
I alla fall, riktigt trevligt med ett riktigt Resident Evil till en handhållen enhet, ingen rails shooter eller liknande. Föresten, hur är 3D effekterna i spelet? Känns de väl placerade, eller bara “Vi måste ha 3D grejer som flyger över skärmen!”?
Niklas
Inte så väldigt mycket uppenbara “bara för att”-effekter ännu. Det är ganska sparsmakat med 3D, förutom att det ger ett skönt djup. Men några småhäftiga grejer har det varit.
Och circle pad pro är förresten en gudagåva, oavsett hur ful den är ^_^
Niklas bloggade nyligen – Monday Kraid Madness #2 – Left 4 Dead