Liveblogg: Malmöbor skapar spel för araber

GameJamHeader

Arabic Game Jam är en del av Global Game Jam som pågår på 246 platser runt om i världen, samtidigt. Syftet med Malmös jam är att få fram spelkoncept som tilltalar den arabiska världen. I kväll startade den 48 timmar långa tävlingen där bästa spelkonceptet belönas med 15 000 kronor. Men pengarna är inte största belöningen. Arrangörerna hoppas på att helgen ska kunna leda till nya sätt att tänka kring spel och ge möjligheter för unga spelutvecklare att hitta jobb.

Texten nedan uppdateras kontinuerligt

SVT-programledaren Nadia Jebril peppföreläste om hur hon kom i kontakt med tv-spel när föräldrarna skickade henne till släkten i mellanöstern. Hon ville även ge utvecklarna lite tips.

– Hur låter en arabisk superhjälte? Pratar han irakisk stadsdialekt, eller låter han som en palestinsk rebell?, säger Nadia Jebril när hon pratar om hur man ska anpassa språket till den arabiska marknaden.

Hon kom med några tips på spel grupperna kan skapa, så som en mellanöstern-sim där man kan bygga det mellanöstern man själv vill se. Eller varför inte GTA: Beirut? Med kravet att det ska vara arabisk musik, och inte Snoop Dogg och Eminem, såklart.

Sedan var det dags att dela ut temat för spelkoncepten som ska skapas under helgen. Ett papper delas ut med en bild på en orm som biter sig själv i svansen. Det, och informationen att spelet ska utvecklas för webbläsare eller smartphones, är de enda ledtrådarna som ges.

TIll middag bjöds deltagarna på en fetgod mellanösternbuffé, och jag tog mig lite tid att snacka med några elever på skola The Game Assembly som kommer att fungera som coacher under tävlingen. De har förresten jobbat med utvecklaren Redikod och precis släppt ett intressant spel som heter A Gay Dragon. Check it out!

Efter att deltagarna delats in i grupper var det så dags för tech-föreläsningar:

Först ut var Erik Wahlgren, play designer på TocaBoca, som snackar speldesign.

– Vi gör mer digitala leksaker än spel, sa han och syftade på spel som Toca Tea Party och Toca Kitchen.

Deras spel har ofta inte uttalade mål, banor man kan klara, eller high scores att bräcka. TocaBoca tar mer inspiration från leksakstillverkare än spelutvecklare. Erik Wahlgren visar hur en app växer fram hos dem. De använder sig av storyboardrutor i samma storlek som iphone-skärmen. Smart! I ett stadie i utvecklingen bygger de också upp spelmoment i kartong med flikar man kan dra i och röra på. Intressant!

TocaBocas Toca Hair Salon klättrar högst på topplistorna i länder som Kuwait, Saudi Arabien och Bahrain. Först på sjätte plats kommer Sverige.

Next up: interaktionsdesignern David Österlind gav deltagarna verktyg, tips och råd.

– Sätt spelaren i centrum och tänk er “hur ska spelaren spela spelet? Hur vinner spelaren spelet?”, säger David Österlind om brainstormingprocessen.

David Österlind uppmande utvecklarna att fokusera på de kunskaper de har och jobba utefter det. Det är nu 46 timmar kvar, och de har inte kunnat börja brainstorma ännu. Många av deltagarna ser otåliga ut och vrider sig lite i stolarna.

Kvällens sista input gav Annette Nielsen på Junebud, utvecklarna bakom spelet Milmo. Hon snackade om spelutvecklingsprocesser, planering och kommunikation. Hon har själv deltagit i ett gäng game jams tidigare och påpekade hur viktig kommunikationen är i utvecklingsgrupper.

Annette Nilsson snackade om utvecklingsmetoder. Japaner jobbar tydligen ofta efter vattenfallsprincipen. Jobba på som fan till deadline och släpp sedan allt. Låter riktigt läskigt.

Föreläsningarna är slut och det är nu dags för de stackars deltagarna att låsa in sig på högskolan i Malmö i drygt 45 timmar innan de kommer ut igen med färdiga spelkoncept på söndag. På söndag kommer även en utförligare text om Arabic Game Jam och självklart resultaten.