Som sci-fi- och fantasyfantast älskar jag en noggrant utvecklad men dock påhittad värld. Får jag välja mellan nutid i vår värld och en tid för länge sedan i en galax långt borta skriker jag oftast “Ta mig till Dagoba!”. Men ibland finns det perfekta upplägget för en bra spelvärld i vår egen historia. Självklart finns det vissa tider och platser som gör sig bättre än andra i spel.
Jag är precis hemkommen efter fem dagar i Istanbul. En härlig stad med trevliga människor, god mat, och framför allt en gammal stadsdel med fantastisk arkitektur och historia. Det fick mig osökt att tänka på det kommande Assassin’s Creed: Revalations där Ezio besöker staden. När jag gick i gamla staden kunde jag nästan se Ezio sitta och kura högst upp på Hagia Sofia, dyka från Galatatornet ner i en höstack eller lurpassa på sultanen på en bänk i Topkapipalatset. Staden är helt enkelt som gjord för ett spel som Assassin’s Creed.
Faktum är att det finns massor av tidsepoker och platser i vår historia som redan gör eller hade gjort sig riktigt bra som spelvärldar. Här är några av mina personliga favoriter:
Osmanska riket
Tänk snabelskor, turbaner, dervisher och magdansare. Det Osmanska riket kring 1500-talet med Istanbul som bas är som klippt och skuret för att spela i. Hit kommer Ezio ha tagit sig i nästa del av Assassin’s Creed, och jag har svårt att tänka mig att det kommer bli annat än stämningsfullt.
Antikens Grekland
Dagens Grekland är ingen hit, med generalstrejker, finanskriser och demonstrationer. Jag lider med det grekiska folket och väljer istället att se till deras fantastiska historia. Visserligen har vi fått prova på antiken i Grekland i flertalet spel. Det mest kända lär vara God of War-serien med den testosteronstinna Kratos i huvudrollen. Men vad är det som säger att de mytologiska varelserna måste vara med? Tänk att få spela ett äventyrsspel med politiska intriger, lönnmord och konspirationer i Athen några hundra år före Kristus.
Antikens Egypten
Alltså, det är något med obelisker, pyramider och faraoner som är så jäkla coolt! Civilisationens vagga är ett ställe där jag gärna hade spelat fler spel. Kanske ett tredje persons action-äventyr á la God of War fast med fler rpg-element? Det här är en tidsperiod där jag dock gärna hade släppt in lite av mytologin. Varför inte låta spelaren välja faktion, beroende på vilken av de coola gudarna man tycker bäst om?
三国 (Sanguo) i Kina
Perioden mellan 220-280 efter Kristus kallas för De Tre Kungadömena. Tiden anses vara Kinas mörka medeltid, och härifrån härstammar många av kinesernas legender om krig, kärlek och hjältar. Det var en period av krig och stagnation i landet. De tre kungadömena hette Wei, Shu och Wu. Som den sinolog jag är (jag har pluggat massor av kinesiska, kinesisk historia och dessutom bott i landet ett tag) hade något av det coolaste jag kan tänka mig varit ett spel där man får spela en krigsherre från Wei, det kungadöme som erövrade de andra och till slut inledde Jindynastin.
Vad säger ni? Var och när spelar ni helst, och hur skulle spelen se ut?
Marcus Olsson
Älskar Assassin’s Creed spelen just för att de är i alla fall rotade i vår egen historia. Och jag är allt för att även Revelations utspelar sig under sen medeltid/renässansen.
Ska bli riktigt spännande var nästa AC tar oss till, jag hoppas inte att det blir helt och hållet nutid – utan hoppas på kanske paris under den franska revolutionen, eller kanske London runt samma tidsålder?
De flesta spelen så spelar ju varken platsen/staden in så mycket i varken storyn eller mekaniken, men jag skulle gärna se ett väldigt öppet spel i någon av metropolerna New York eller Tokyo. Crysis 2 gillade jag mycket tack vare att det var satt i New York, men det skulle ha varit lite mer öppet…
Lasselelle
Victorianska london vore klockrent för ett AC eller äventyrs/lur-spel överlag. Jack the ripper! Annars är inca/maya osv underrepresenterat om man räknar bort tomb raider. Alla andra mytologier är rätt använda. Kanske längre bakåt… Babylonien, gammel-judisk mytologi, gilgamesh och co?