Årets story

2010 har bjudit på många spel med bra handling – Heavy Rain, Dragon Age Awakening och Sam and Max: The Devil’s Playhouse, bara för att nämna några.

Min favorit i år är dock Bioshock 2. Det finns tre olika slut, av vilka “the good ending” är den absolut vackraste. Kärlek, förlust och förlåtelse flätas samman i ett episkt klimax, som nästan fick en liten tår att rinna nedför kinden på en.

Det är inte bara själva dramaturgin som faller mig i smaken. Det som kan vara mest välregisserat är dess förhållande till gameplayet; i många andra FPS blir handlingen en boja, som tvingar spelaren att sitta av långa sessioner med dialoger, filmsekvenser eller textläsning. Inte Bioshock 2! Här upplevs handlingen alltsom oftast samtidigt som man sätter kulor i huvudet på sina fiender. Upplägget känns aldrig tvingande eller som en temposänkare och ger en starkare känsla av deltagande och närvaro än vad en story med samma upplägg som exempelvis Metal Gear Solid-serien har.

Årets story återfinns alltså i Bioshock 2, för att den är spännande, vacker och sorgsen, samtidigt som den aldrig någonsin kommer ivägen för gameplayet.

Eloge!


Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen “Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets story’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nicke.