Egentligen hade jag tänkt kalla Nintendo 3DS för årets innovation, men eftersom den bara utannonserades i år och inte släpps förrän 2011, går förstaplatsen till den nyskapande tvåan!
OnLive – en tjänst som streamar spel!
Att spela spel utan att behöva ha dem lokalt på datorn har vi kunnat göra i våra webbläsare sedan 90-talet. Det är inget som helst nytt med det. OnLive förser dock allmänheten med något vi inte fått ta del av tidigare; det enda som streamas är bilden från spelet, för all beräkning sker på OnLives datorer. Det enda som krävs för att spela de senaste spelen är en dator som kan spela upp video i 720p, vilket min gamla skräpburk från 2005 klarar galant.
Fast riktigt så bra fungerar inte OnLive. Än. Det största problemet är fördröjningen mellan datorerna. Fördröjningen ligger i snitt på 150 millisekunder, vilket kanske inte låter så farligt, men det lilla ögonblicket är skillnaden mellan liv och död i spel med högt tempo. Dessutom varierar bildkvaliteten för mycket. Ju långsammare linan man sitter på är, ju mer komprimeras videon och ju höge latency får man. Notera att de här klagomålen kommer från USA, där bredbandshastigheterna är lägre än i Sverige.
Trots sina fel, ser jag det som en tjänst med stor potential. Eftersom jag är för snål för att alltid ha den senaste hårdvaran följer jag denna tjänsts utveckling mycket noggrant och ser mycket fram emot att få testa den. Sverige har inget eget släppdatum, men för Storbritannien är det satt till fjärde kvartalet 2011. Om det inte kommer till Sverige just då, kommer det i alla fall någon gång snart därefter.
Det fungerar inte optimalt just nu, men jag tror, på riktigt, att det här är framtiden för spelandet. Kanske inte idag, kanske inte imorgon, men åtminstone i övermorgon.
Lunandrez
OnLive är intressant men jag hoppas inte att den här typen av spelande tar över helt. Inte för att det känns särskilt sannolikt att det skulle göra det inom de närmsta åren, men ändå. Även om det skulle te sig så väl att man sänker latency-problem och liknande så vet jag inte riktigt om jag vill behöva vara så beroende av någonting för att kunna spela mina spel jag köpt mig tillgång till. Vill ju helst ha de i fysisk form om det är möjligt, kunna spela de när jag vill, var jag vill, utan att behöva ha tillgång till möjligheten att streama.
Mattias Andersson (Onlajn.se)
Som jag skrev i en tidigare blogg med detta som årets innovation. Intressant teknik men liksom Lunandrez så håller jag med om att jag inte vill se att OnLive får för stor genomslagskraft och det kommer nog inte bli så heller. Men digital distribution är något som är på uppgång och som kommer att växa mer och mer. Dessutom är det något som faktiskt är viktigt, mer än att det bara är “digitalt och behändigt”.
Ercarret
Det här är onekligen en av de mest spännande sakerna, både för idag och för framtiden. Jag är inte alltför orolig för det hela “men jag äger ju inte mina spel”-problematiken. Jag vet inte riktigt hur deras betalningsmodell ser ut, men jag antar att man antingen köper sitt spel någon annanstans och sedan kan spela det över deras servrar för en extra kostnad, eller att man köper deras tjänst och genom den får tillgång till spelen utan att köpa dem som sådana. Det är väl de lösningar som jag ser som mest optimala. Jag antar att man kan registrera sig och sedan “hyra” spel mot en avgift, och det är väl där som problemet skulle ligga i så fall. Å andra sidan så kan jag se fördelar med en sådan modell också, så länge som den inte är allenarådande. Det finns vissa spel som jag bara är intresserad av att spela igenom någon gång, och sedan är man klar med dem. Precis som vid filmtittande. Vissa hy man, vissa köper man. Så länge som båda alternativen bara finns kan det bli riktigt bra.
I vilket fall så tror jag att det kan sparka liv i PC-marknaden igen. Den är ju inte “död”, som vissa vill få en att tro, men jag tror att den skulle få sig ett rejält uppsving om man inte behövde vara lika kunnig när det kommer till prestanda hela tiden. Jag håller själv på att leta efter en ny dator, och det är ett helvete rent ut sagt om man inte är komponentkunnig. Det är lite därför jag oftast håller mig till min 360.
Niclas de Faire
Lunandrez: VI är ju redan beroende av vissa saker för att kunna spela våra spel. Man kan inte släpa med sig sitt PS3 eller 360 överallt liksom. JAg ser snarare OnLive som mer portabelt än det mesta, bortsett från de handhållna konsolerna. Allt som krävs för OnLive är ju en dator som har internetuppkoppling och kan spela upp HD-video, vilket gör att t o m min sunkiga gamla PC från 2005 klarar av det. Så länge de tillhandhåller bra servrar och god latency ser jag få nackdelar med tjänsten. Visst, det där med att man inte får några fysiska exemplar av spelen är ju lite tråkigt, men vad ska man egentligen ha de fysiska exemplaren till?
Ercarret: Ja, betalningsmodellen är ju knappast revolutionerande. Det här med att slippa komponenthetsen och att hänga timtal på Sweclockers är ju bara et ett köpargument. Det som är revolutionerande med OnLive är ju att man kan köra de senaste spelen på högsta inställningarna nästan var som helst och på vilken skräpmaskin som helst. Det där med att inte äga sina spel i fysisk form spelar inte mig någon större roll, eftersom de mestadels står och skräpar i bokhyllan när man inte gör sig omaket att peta in dem i PC:n/konsolen. Nuförtiden kan man ju knappt sälja sina (PC-)spel längre, eftersom de skall registreras på diverse tjänster etc.